Nové nastudování opery Rusalka od Antonína Dvořáka v režii Američanky Mary Zimmermanové se podle deníku The New York Times může stát nečekaným hitem sezony v newyorské Metropolitní opeře.

Naopak podle listu New York Observer by Rusalka mohla být největším hitem dekády jedině za předpokladu, že by všichni podali tak dobrý výkon, jako to při čtvrteční premiéře udělala americká mezzosopranistka Jamie Bartonová v roli Ježibaby.

Podle recenzenta New York Times Anthonyho Tommasiniho nové nastudování proměnilo pohádkovou látku v „téměř šokujícím způsobem temné sexy drama“.

„Fantaskní a zlověstná tajuplná scéna spolu se smyslně krásnými hlasy obsazených pěvců vytváří romantickou energii, jaká je v Met či kterémkoliv jiném operním domě málokdy k vidění,“ napsal Tommasini.

Metropolitní opera uvádí Rusalku potřetí – dosud ji měla na programu v roce 1993 a podruhé roku 2014.

Před nynější premiérou režisérka Zimmermanová s avizovaným tradičním pojetím opery vzbuzovala opatrná očekávání. Podle New York Times se však úkolu zhostila dobře. Do nejmenších detailů například propracovala postavy i scénu tak, aby vykreslila atmosféru.

Víle, která kvůli lásce k princi obětuje svůj hlas, lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová propůjčila až bolestnou zranitelnost, napsal Tomassini.

Do nejznámější árie tohoto díla, tedy Měsíčku na nebi hlubokém, představitelka titulní role oproti ostatním sopranistkám vložila nebývalou intenzitu a vzdor, míní recenzent.

Naopak podle Jamese Jordana z listu The New York Observer sopranistka Opolaisová při premiéře neměla hlas zcela pod kontrolou, zápasila s hlasitostí i barvitostí a před posledním dějstvím se rychle unavila.

Recenzentovi se nelíbila ani výprava. Režisérka Zimmermanová podle něj nedokázala správně uchopit "tuto skvělou romantickou operu založenou na poutavém mytickém příběhu".

Autor recenze z The New York Observer nicméně přiznal, že Dvořákovu Rusalku není jednoduché zinscenovat. Zimmermanová podle kritika nezvládla temné prvky pohádkového příběhu.

Scéna, kdy Ježibaba za pomocí napůl zvířecích bytostí pomůže Rusalce stát se člověkem, podle Jordana "připomínala kombinaci Beatrix Potterové a Ostrovu doktora Moreaua“, jak napsal v narážce na anglickou spisovatelku Potterovou a sci-fi román H. G. Wellse, respektive jednu z jeho filmových adaptací.

Závěrečný obraz, kdy Rusalka polibkem usmrtí svého milého, Jordan označil za levný a sentimentálně podaný. Jediný dobrý výkon podle něj předvedla mezzosopranistka Jamie Bartonová, pro jejíž hlas "se těžko hledají dostatečné superlativy".

"Pokud by všichni v Rusalce hráli na úrovni Bartonové, měla by Metropolitní největší hit dekády. Takhle by operní dům udělal lépe, kdyby dílo zredukoval na jednohodinovou aktovku nazvanou Ahoj, Ježibabo!," zakončil Jordan svou recenzi.