Krátce poté, co vydala své první album na prestižní značce Decca Classics, přijíždí do pražského Obecního domu. Mladá hvězdná sopranistka Aida Garifullina jako jedna z mála uhranula hudební kritiky a zároveň širší veřejnost: roku 2013 vyhrála pěveckou soutěž Operalia, vloni účinkovala ve filmu Božská Florence s herečkou Meryl Streepovou. V pátek zkusí okouzlit české posluchače.

Do Prahy pěvkyně přijíždí z Vídně, kde v tamní Státní opeře s Juanem Diegem Flórezem ztělesnili hlavní role v Gounodově opeře Romeo a Julie. "O tom sní každý začínající pěvec, že si na tak slavném jevišti zazpívá s jedním z největších současných tenoristů," říká v rozhovoru pro HN Garifullina a vychvaluje Plácida Dominga, který inscenaci diriguje.

Garifullina se narodila v Tatarstánu, tedy v jedné z republik Ruské federace. Její talent rozpoznala matka, jinak sbormistryně, a dceru nasměrovala k opeře. Garifullina studovala v Norimberku i ve Vídni, v tamní Státní opeře debutovala ještě během studií. A přestože od roku 2013 byla tři roky v jejím ansámblu, dveře do světa jí otevřela teprve dvě pozvání: to první od ruského dirigenta Valerije Gergijeva, to druhé od pěvce a dnes už také dirigenta a propagátora klasické hudby Plácida Dominga.

Gergijev pěvkyni slyšel v Londýně a ihned ji pozval do Mariinského divadla v Petrohradu, kde Garifullina začala pravidelně hostovat.

Vystoupením na italském festivalu Arena di Verona zase zaujala Dominga, jenž ji pozval na svoji pěveckou soutěž Operalia. "Od chvíle, kdy jsem ji vyhrála, se o mě Domingo stará, jako by byl můj druhý otec. Vždy je vlídný, vždy má spoustu dobrých rad," říká pěvkyně.

Aida Garifullina - The Bell Song
Aida_Garifullina_-_The_Bell_Song.jpg

Vítězství v soutěži Operalia jí prý přes noc změnilo život. "Jen o několik dnů později se mi ozvali z vydavatelství Decca, následně přišla smluvní nabídka z Vídeňské státní opery a pak začaly chodit žádosti o schůzku od agentů z celé Evropy," vypočítává.

Jak se v pátek přesvědčí také Češi, Garifullina nedisponuje jen mimořádně krásným hlasem. Je též velmi pohledná a na jevišti i mimo něj působí líbezně, elegantně. Možná i proto Garifullina často stojí před kamerou: účinkovala v přenosech ze slavnostního koncertu pod Eiffelovou věží v Paříži, zpívala na plesech ve Vídni i Drážďanech či před finále fotbalové Ligy mistrů v Miláně.

Na svém právě vydaném albu si dala záležet. "Chtěla jsem hudbou vyprávět o svých kořenech," popisuje pěvkyně desku, na níž se prý setkává Východ se Západem. Zařadila sem své oblíbené árie, například Je veux vivre z Romea a Julie nebo takzvanou zvonkovou árii z opery Lakmé skladatele Léa Delibese, kterou ostatně zpívala také v loňském hollywoodském filmu Božská Florence.

Kromě toho se na albu nachází třeba lidová tatarská píseň Alluki. "Je to výjimečná a tak krásná skladba. Chtěla jsem alespoň jednu zazpívat v rodné řeči," dodává.

Z alba bude vycházet též program pražského koncertu. "Ráda bych publikum seznámila s některými klenoty ruského repertoáru, například Čajkovského operou Mazeppa či Zlatým kohoutkem od Rimského-Korsakova," avizuje pěvkyně, k jejímž oblíbeným áriím dále patří Měsíčku na nebi hlubokém z Dvořákovy Rusalky. Také tu zítra zazpívá v Praze.

A pokud by se Čechům po Aidě Garifullině stýskalo, nemusí čekat dlouho: 14. září se pěvkyně vrátí na koncert v rámci festivalu Dvořákova Praha, kde s Českou filharmonií pod taktovkou jejího šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka zazpívá sopránový part ve Dvořákově Requiem.