Slavný britský hudebník, producent a skladatel Brian Eno uvede svůj projekt v Národní galerii v Praze. Představí ho v rámci takzvaného jarního Grand Openingu jako další část cyklu Moving Image Department ve Veletržním paláci.

Zahájení instalace by se měl Eno sám zúčastnit, řekl v pondělí kurátor projektu Adam Budak z Národní galerie.

Zvukovou instalaci The Ship (Loď) budou návštěvníci moci zažít a vnímat od 17. března do 10. září.

Brian Eno, jinak spolupracovník Davida Bowieho, Johna Calea či Davida Byrnea, ve své tvorbě navazuje na avantgardisty 60. let. Ti používali anonymní hudbu jako zvukovou kulisu doprovázející vystavené objekty nebo akce.

S přítelem Robertem Frippem začal Eno tvořit dlouhé skladby, které měly vytvářet neutrální zvukový doprovod pro určitá prostředí. Nejznámější je pravděpodobně Discreet Music z roku 1975 postavená na elektronicky zpomaleném barokním kánonu a určená pro domácí prostředí.

Enova ambientní hudba inspirovala mnoho dalších okrajových žánrů. Hudebník produkoval i alba skupiny U2 včetně jejich asi nejslavnějšího The Joshua Tree.

Instalace bude vycházet z Enova loňského 25. sólového alba The Ship (Loď) spojeného s multikanálovou zvukovou instalací. Sám autor desku popisuje jako "hudební román" – rozvolněnou koláž příběhu inspirovanou potopením Titaniku, první světovou válkou či náhodně vytrženými větami z e-mailů a vlastního neúspěšného psaní, to vše zremastrované algoritmickým textovým generátorem.

"Zdá se, že se lidstvo potácí mezi arogancí a paranoiou," napsal Eno a jeho Loď zachycuje tuto úzkost evokovanou zmíněnými dvěma katastrofickými událostmi, které se staly před stoletím.

Instalaci The Ship tvoří všepohlcující zvukové prostředí složené z několika starých tlampačů umístěných v potemnělé místnosti. Atmosféra je silná, přesto intimní, slibuje kurátor Budak.

Hlasy "remasterované" počítačovým programem získávají tlumenou přízračnost, která v prostoru působí až hypnoticky. Výsledkem by měl být silný kinematografický zážitek ovlivňující chování toho, kdo poslouchá a kdo se zároveň neustále mění z aktivního diváka na účastníka instalace.

Cyklus nazvaný Moving Image Department (Prostor pro pohyblivý obraz) ve Veletržním paláci představuje především videoinstalace. Jeho sedmé vydání se podle pořadatelů vymkne svému označení.

"Provokativně a exkluzivně se jeho středobodem nestane pohyblivý obraz, jeho nepřítomnost, vizuální prázdnota či očekávání pohybu. Namísto toho bude fungovat jako samotný generátor pohyblivých obrazů nabízející imaginární obraz – přelud – coby spojení zvuku a světla," uvádí web Národní galerie.