Nové album amerického rapera Kendricka Lamara nazvané DAMN. zaznamenalo komerčně nejúspěšnější debut letošního roku.

Od chvíle, kdy předminulý pátek 14. dubna vyšlo, se jej dohromady prodalo už 603 tisíc jednotek. S odvoláním na společnost Nielsen Music, která mapuje americký hudební trh, to napsala agentura AFP.

Lamarova introspektivní rapová nahrávka, na níž jako hosté účinkují zpěvačka Rihanna či irští rockeři U2, vstoupila do žebříčku Billboard 200 na prvním místě.

Za jediný týden se jí prodalo víc než kteréhokoliv jiného alba za libovolnou dobu v letošním roce.

Album DAMN. navazuje na Lamarovu předchozí nahrávku To Pimp a Butterfly, ze které se prakticky ihned po vydání stala novodobá hiphopová klasika. Album zaujalo inovativním spojením jazzu, funku a rapu a texty, které se vyjadřovaly k situaci černochů v dnešní americké společnosti.

Podle agentury AFP nová deska sbírá podobně kladné reakce. Jinak je ale tradičněji rappovější – až na popovou píseň, ve které hostuje Rihanna, a kytarový track natočený za účasti U2.

Celé album je vysoce osobní a vrcholí skladbou, ve které Lamar vzpomíná, jak byl jeho otec postřelen při práci v pobočce KFC v Los Angeles.

Přestože deska má také politické konotace, Lamar tvrdí, že se chtěl vyhnout příliš očitým narážkám na nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. "Kvůli tomu, co se děje, jsem chtěl víc disciplíny a sebezhodnocení," řekl v rozhovoru pro rádio Apple Music Beats 1.

S nynějším albem DAMN. Lamar překonal i kanadského rapera Drakea, který se spíš než společenským komentářům věnuje taneční muzice.

Dosud byla Drakeova letošní nahrávka More Life nejprodávanější americkou deskou roku s výsledkem 505 tisíc prodaných jednotek.

Vloni ovšem Drake svého alba Views za jediný týden prodal přes milion jednotek. Na tuto metu Lamar se svojí novinkou nedosáhl.

Výrazem jednotka společnost Nielsen Music označuje celkový odbyt desek, do něhož jsou započítávány jak tradiční prodeje CD, LP či digitální verze alba například na serverech jako iTunes, tak i ekvivalent počtu streamů.

Tradičních prodejů měla Lamarova novinka jen 353 tisíc, uvedl server Billboard.com.