Kritici na filmovém festivalu v Cannes rozcupovali návrat činorodého francouzského režiséra Francoise Ozona. Jeho nový film L’Amant Double vypráví o mladé ženě, která se zamiluje do svého psychiatra a později také do jeho dvojčete.

Snímek je plný sexu a freudovské symboliky. Sám režisér uvedl, že se inspiroval u filmařů Alfreda Hitchcocka, Briana De Palmy a Davida Cronenberga.

Je to zcela jiná podívaná než intelektuální snímky, které na festivalu zpravidla vyhrávají ceny. Například kritik Peter Bradshaw v britském deníku Guardian napsal, že L’Amant Double vypadá záměrně zastarale a tváří se jako odvozenina dřívější tvorby.

Jde o "přitažlivé dobrodružství vysněné rozpustilosti", napsal Bradshaw, podle něhož by se z L’Amant Double přesto mohla stát svého druhu klasika.

Režisér Ozon prý rád posouvá hranice erotických thrillerů. V tomto duchu již roku 2003 natočil film Bazén, s nímž tehdy také soutěžil v Cannes.

"Zbožňuji to, jak režisér De Palma dekonstruoval thrillery a jak si hrál s jednotlivými prvky žánru," uvedl Ozon v narážce na autora filmů jako Oblečen na zabíjení.

Ozonova novinka L’Amant Double po premiéře v Cannes sklidila potlesk, kritici však byli zdrženlivější.

Francouzský kulturní web Cinemateaser například napsal, že snímek je přehnaně symbolický a zbytečně mnoho odhaluje. "Je to namátková směsice neurotické tvorby Romana Polanského, pokřiveného voyeurismu Briana De Palmy a freak show Davida Cronenberga," zhodnotil web.

Také britský on-line deník The Upcoming kritizuje scény, které jako by jen pomrkávaly na fanoušky kinematografie. Snímek je plný dvojsmyslů a působí příliš oplzle, uvedl web.

Taková kritika však režiséra Ozona, jenž natáčí nejméně jeden film ročně, neodradí. Při natáčení L’Amant Double režisér s podobnou reakcí zjevně dopředu počítal.

Film začíná nezapomenutelným detailem na ženský pohlavní orgán, jenž rychle přejde v detail lidského oka.

"Něco takového jsem jako kluk nikdy neviděl, protože děti si na gynekologa nehrají. Jsem zvídavý chlapec," poznamenal Ozon.