Koncertem americké kapely Imagine Dragons, která kombinuje kytarový rock, pop i elektroniku a na pódium zve fanoušky z prvních řad, ve středu vyvrcholil první den festivalu Colours of Ostrava.

"Pro nás je koncert Imagine Dragons obrovskou událostí, jde o kapelu, která je v současné době na vrcholu popularity,“ uvedla ředitelka festivalu Zlata Holušová. Vystoupení začalo krátce před středeční půlnocí a na hlavní scéně uzavřelo program prvního dne.

Imagine Dragons, kteří vznikli roku 2008 a vloni vyprodali pražskou O2 arenu, v Česku zahráli potřetí. Cestou do Ostravy kvůli letecké společnosti přišli o několik zavazadel včetně jedné kytary, pořadatelé tak museli sehnat záložní nástroj.

„Bude to dokonalá letní noc. Je tu krásná architektura, úžasný dav lidí s fantastickou energií,“ děkoval během koncertu zpěvák Dan Reynolds, než spustil coververzi písně Forever Young od německé synthpopové kapely Alphaville.

Později zapojil publikum do provedení hitů Yesterday a Whatever It Takes či písně I Don’t Know Why – všech z letošního alba Evolve.

V jeden okamžik Reynolds požádal kameramana, aby zaměřil libovolného fanouška v prvních řadách. Stal se jím chlapec jménem Marek, zpěvákem okamžitě překřtěný na Marky Mark, jenž pak na pódiu tančil a s Reynoldsem crowdsurfoval nad hlavami diváků.

Těch bylo během středy v areálu Colours od pohledu víc než v předchozích letech.

Pořadatelé přestali návštěvnost zveřejňovat již vloni, lze ale předpokládat, že letos dorazilo víc než 42 tisíc lidí. To by pro Colours v jejich šestnáctém ročníku znamenalo rekord.

„Vítám vás na nejfantastičtějším festivalu s nejfantastičtějším publikem. Jste na rekordním ročníku,“ naznačila při zahájení také ředitelka festivalu Holušová.

Už před pár dny pořadatelé poprvé v historii akce vyprodali čtyřdenní vstupenky. Nadále už lze pořizovat lístky jen na jednotlivé dny.

Například ve středu večer bylo na pokladnách festivalu ještě stále možné zakoupit vstupenku na pátek.

Nárůst návštěvnosti nicméně ve středu způsobil kolaps u hlavní festivalové brány, kde se už odpoledne tvořily hodinové fronty.

Kvůli nutnosti vyměňovat si vstupenky za pásky a zřejmě také kvůli zvýšeným bezpečnostním opatřením pořadatelé nezvládali vpouštět fanoušky do areálu rychleji. Na Facebooku si v průběhu večera stovky lidí stěžovaly, že kvůli čekání ve frontě prošvihly koncerty oblíbených kapel.

"Nasadili jsme maximum lidí, kteří mění lidem vstupenky za pásku. Děláme, co se dá," říkal mluvčí festivalu Jiří Sedlák.

Později večer pořadatelé na Facebooku napsali, že kvůli urychlení vstupu do areálu začali pouštět návštěvníky i bez festivalové pásky. „Prosíme všechny, kteří pásku nemají, aby přišli zítra co nejdříve a vstupenku si vyměnili, abychom předešli dalším frontám. Celá situace nás mrzí,“ dodali organizátoři.

Ještě kolem půl desáté večer, kdy na hlavním pódiu hrála kapela alt-J, vstup do areálu trval zhruba patnáct minut.

Komplikovaná byla také doprava, na nejbližších přestupních zastávkách se tísnící se davy marně snažily dostat do ostravských tramvají, které už tak přijížděly plné lidí.

Středeční program na hlavní scéně zahájila britská zpěvačka Birdy, nominovaná na americkou cenu Grammy i anglické Brit Awards. Teprve jedenadvacetiletá dívka, která svoji první desku vydala roku 2011, je nyní na svém prvním celosvětovém turné.

Výrazný úspěch na hlavní scéně sklidila britská alternativní rocková kapela alt-J. Koncert začala stejně jako svoji třetí studiovou desku Relaxer, úvodní skladbou zvanou 3WW, a skončila hitem Breezeblocks ze svého pět let starého debutu An Awesome Wave.

„Možnost zahrát pro tak početný dav pro nás hodně znamená. V České republice jsme podruhé,“ uvedl kytarista a zpěvák Joe Newman v narážce na koncert, jejž kapela absolvovala před dvěma roky v létě v pražských Žlutých lázních.

Tentokrát měla sestava na pódiu tři řady světelných tyčí, které střídavě poblikávaly či promítaly zelenomodré efekty a doplňovaly tak působivou vizuální show s laserovými světly.

Přestože na hlavní pódium Colours of Ostrava v posledních letech proniká více popových či elektronických kapel, festival si udržuje dramaturgickou pestrost.

Někdejší zastřešená scéna Drive je letos druhým rokem pod širým nebem a představuje takzvanou hudbu od kořenů – folk, country či žánr zvaný americana.

O vrchol středečního programu na scéně Drive se postarala anglická kapela Ferocious Dog, která používá tradiční nástroje jako housle, bendžo nebo mandolínu, hraje však s punkovým zápalem – a také zpěvák Ken Bonsall má na hlavě punkové číro.

V Ostravě sestava zahrála mimo jiné píseň Ruby Bridges, vyprávějící o stejnojmenné stále žijící americké aktivistce, která v 60. letech minulého století jako první dítě přerušila segregaci a nastoupila na školu v Louisianě, do té doby určené pouze bílým studentům.

Ferocious Dog na ostravském pódiu hráli energicky, jejich písně často začínaly rychlými motivy hranými na bendžo, taneční rytmus jim dodával velký buben a následně se přidávali baskytarista, hráč na elektrickou kytaru či zpěvák Bonsall doprovázející se na akustickou kytaru.

Ve stejnou dobu jako Ferocious Dog na druhém hlavním pódiu Colours vystoupili tuzemští Tata Bojs, kteří zahráli písně Pěšáci, Kamarádky, S ní či Ztraceni v překladu. V ní bubeník Milan Cais v pasáži s mluveným slovem parodoval francouzský přízvuk. Později Cais přes zábrany přeskočil do kotle, kde pozdravil posluchače.

Festival Colours of Ostrava potrvá do soboty. Během následujících dnů v Dolních Vítkovicích vystoupí zpěvačky Norah Jonesová, LP, Laura Mvula nebo kapela Jamiroquai.

Celkově si návštěvníci festivalu, jejž britský deník The Guardian loni zařadil mezi deset nejlepších v Evropě, budou moci vybrat z více než 350 programových položek na 20 venkovních i krytých scénách.