Kabelové stanice s nonstop vysílanými pohádkami už děti příliš nelákají. Tradičním televizím podle agentury Nielsen u věkové kategorie 2−34 za posledních pět let klesla sledovanost v hlavním vysílacím čase o 34 procent. Své o tom ví společnost Disney. Její kanály jako Disney Channel pro ty nejmenší nebo Freeform zaměřený spíše na teenagery ztratily každý za poslední tři roky asi čtyři miliony předplatitelů. První z původních 97 milionů a druhý z 95 milionů předplatitelů. Daleko více těch menších i mladistvých nyní sleduje streamovací kanály nebo on-line servery.

Disney na to zareagoval tak, že v úterý přerušil další plánovanou spolupráci s on-line platformou Netflix, a oznámil vznik vlastní strea­movací služby. Od roku 2019 tak bude možné zhlédnout Toy story 4 či Frozen 2 on-line, stejně tak jako tradiční dětský program vysílaný už od roku 1983 kabelově.

Z gaučů před televizními obrazovkami se dětské publikum přesunulo kamkoliv, kam dosáhne internetové připojení. Už dvouleté až čtyřleté děti sledují videa na tabletech nebo telefonech, podle Nielsenu dokonce až 60 procent z nich. Podobnou sledovanost vykazují i dalších věkové kategorie.

Malí diváci jsou totiž ideálními konzumenty streamů − rádi si pouští tu samou epizodu či film znovu a znovu. "Na streamingu pro děti je skvělé, že nejsou vázané nepřetržitým vysíláním. Můžeme je pobídnout k tomu, aby si pořad zastavily nebo opět přehrály. Posadíme je zkrátka do sedadla řidiče," vysvětlila listu Los Angeles Times Tara Sorensen, vedoucí dětské sekce v Amazon Studios.

Výzkumná firma eMarketer zjistila, že sledovanost videí u dětí ve věku 11 let by se v USA měla v roce 2019 zvýšit na 74 procent z 68 procent v roce 2013. Streamovací společnosti si tak rozdělí další miliony dolarů z odběratelských poplatků. Disney ale není jediný, kdo se snaží získat mladé diváky.

Netflix na ně podle internetového magazínu Quartz cílí 60 z nabízených 400 pořadů. Podobně je na tom také Amazon, kolem pěti procent speciálního programu pro nejmenší nabízí i další poskytovatel on-line obsahu Hulu. Čtyři nové dětské seriály začne od jara vysílat rovněž YouTube. Server to oznámil v únoru během oslav 2. výročí od založení aplikace YouTube Kids, která má podle časopisu Fortune zatím na kontě více než 30 miliard zhlédnutí a kolem osmi milionů diváků každý týden.

Ani HBO nechce zůstat pozadu. Odkoupila proto před dvěma lety vysílací práva na legendární pořad pro děti Sezamová ulice, jehož díly vysílá kabelem i streamem. Amazon prime video se pak příští rok chystá na "nejnovější tah v bitvě mezi rostoucími streamujícími giganty", jak napsal deník The New York Times. Uzavře smlouvu s veřejnoprávní americkou televizí PBS na streamování většiny dětských pořadů.