Síť obchodů s oblečením uvedla do svých pracovních inzerátů, že v prodejnách funguje dobrý tým prodavaček. Stávající zaměstnankyně ale mají s pracovním kolektivem odlišnou zkušenost, ve skutečnosti v obchodech často dochází ke konfliktům. Nevěrohodné inzeráty tak zkušené uchazeče o práci neosloví. "Na dobrý tým žádné prodavačky nepřitáhnete. Ony dobře vědí, jak to ve skutečnosti v obchodech chodí," říká Lenka Šťávová z firmy LMC, která se zabývá trhem práce.

Manažerka pomáhá firmám vybudovat značku atraktivního zaměstnavatele. Ve většině případů je k přilákání uchazečů o práci třeba udělat řadu změn uvnitř podniku. Nejčastěji se jedná o systémy odměňování, nastavení flexibility nebo úpravy kanceláří.

"Firmy se musí snažit, aby náplň práce byla pro uchazeče jasná a přitažlivá. Je dobré, když mají kandidáti představu o tom, co jdou dělat a proč," upozorňuje Tomáš Ervín Dombrovský z LMC.

Povrchní změny příliš nefungují

Přebudovat kanceláře je nejsnadnější a povrchní změna, pro manažery je mnohem těžší změnit styl řízení nebo odměňování lidí. "To vyžaduje delší dobu, více energie a dohadování s vedením, protože tam to většinou skřípe," podotýká Dombrovský.

Menší nebo rodinné firmy se o své značky starají přirozeně, ve velkých firmách se jedná o projekt, na kterém pracuje tým lidí. "V korporacích se musí mnohem více lidí shodnout na tom, jaký je smysl jejich práce a o co společně usilují. Najít společnou hodnotu je ve více lidech mnohem těžší, každý z nich má jiné pracovní představy," přibližuje Šťávová, která svým klientům pomáhá stanovit hodnoty, kterými se firma jako zaměstnavatel vyznačuje.

Co vám dává vaše práce?

Manažerka nejprve vyzve klienty, aby ze svých zaměstnanců vybrali skupinu těch nejspokojenějších a nejúspěšnějších. Musí pocházet z různých úrovní napříč firmou, protože každý z nich má jiný pohled na práci v dané společnosti. "Měli by se podělit o důvody, proč ve firmě pracují, co mají rádi a jací jsou jejich kolegové i nadřízení," vysvětluje Šťávová.

Názory řadových zaměstnanců mohou být odlišné od představ manažerů. Když různorodá skupina lidí dojde k hodnotám, které jejich firma vyznává, manažerka osloví veřejnost. "Ptám se lidí, co si o dané firmě myslí, jak na ně působí, zdali by pro ni chtěli pracovat, čím jim přijde zajímavá a jestli jsou její hodnoty pro ně věrohodné."

MOTIVACE KE ZMĚNĚ PRÁCE

Pověst hraje při rozhodování o změně zaměstnání důležitou roli. Stejně jako mzda a lokalita, která nesmí být příliš daleko od bydliště. "Pověst je to, co lidi zajímá. Jen kvůli značce nikdo životopis nepošle," míní Dombrovský z LMC.

Na závěr firma dojde k několika hlavním hodnotám, které může uchazečům o práci skutečně nabídnout a jimiž by je měla přilákat.

Tržiště firemních kultur

Proniknout dovnitř firem a nabídnout veřejnosti co nejpřesnější obrázek o tom, jak fungují, nabízí například projekty Cocuma nebo Proudly. Ty na svých webech přibližují pracovní prostředí a atmosféru ve společnostech.

Projekt Cocuma v současnosti poskytuje pohled do 36 společností. "Od roku 2015 jsme odmítli spolupráci s více než 70 firmami. Chceme pracovat jen s těmi, které mají vize, zajímavý styl práce a firemní kulturu," uvádí zakladatel Petr Skondrojanis. Většina společností podle něj umí říct, co přesně dělá, a Cocuma se pak stará o prezentování toho, jakým způsobem podniky pracují a proč je lákavé se k nim připojit.

Vytvoření profilu jedné společnosti trvá spousty hodin. Tým Cocumy každou z firem nejprve zkoumá. "Zajímá nás externí komunikace, kanceláře, zaměstnanci. Strávíme i 40 hodin rozhovory s lidmi napříč odděleními a úrovněmi," popisuje Skondrojanis.

Web Cocuma navštěvují hlavně mladí lidé. "Většina návštěvníků nehledá práci, kde si odsedí osm hodin. Mají již nějakou pracovní zkušenost a chtějí jiný zaměstnanecký zážitek," soudí podnikatel.

Podle spoluzakladatele Proudly Jana Klusoně pomáhá kariérní showroom přivádět do firem relevantnější a loajálnější kandidáty, než tomu bylo dříve u textových inzerátů. "Multimediální obsah ukazuje skutečnou firemní kulturu. Výrazně se tím zvyšuje efektivita náboru," tvrdí Klusoň.

Za dva roky prošlo Proudly více než 70 společností, ty se prezentují fotkami, videi a virtuální realitou. Díky platformě našly uplatnění stovky uchazečů. "Přesné informace o společnostech získáváme od vedení a zaměstnanců. Naše klienty vedeme k tomu, aby byli co nejvíce autentičtí a na nic si nehráli," zdůrazňuje Klusoň. Proudly každý měsíc navštíví desetitisíce potenciálních uchazečů o práci.

MOTIVACE KE ZMĚNĚ PRÁCE