Ze sexuální provokatérky zpět v hodnou holku se s nyní vydaným albem Younger Now proměnila americká zpěvačka Miley Cyrus. A není to její první proměna.

Někdejší globální herecká hvězda televizního seriálu Hannah Montana udělala před čtyřmi roky zásadní krok kariéry, když vydala desku Bangerz a strhla pozornost prvoplánovým využitím vlastní sexuality. Nahrávka samotná přitom nebyla zas tak zajímavá, jako právě její ambaláž. Všechno, co slušné popové album s hiphopovými a tanečními producenty obklopovalo, bylo zjednodušeně řečeno o krok napřed ve vulgaritě.

O erotickém podtextu populární hudby se psaly diplomové práce léta předtím, než se v klipu Wrecking Ball někdejší dětský idol houpal s rozcapenýma nohama na bourací kouli. Pak ale Miley Cyrus na předávání cen MTV jako první populární hvězda naostro předvedla twerk − tanec vytažený z ulic New Orleansu, v němž nejde o nic jiného než o natřásaní vystrčené zadnice − a zbláznila do něj fanoušky i protřelé kolegyně.

Byl to další pádný doklad toho, že ve sbližování populární hudby a pornografie nikdo od zlaté éry Madonny neudělal takový "pokrok" jako Miley Cyrus.

Na klip i vystoupení reagoval dokonce rockový písničkář Bruce Springsteen. Tehdy dvacetileté zpěvačce napsal otevřený dopis a vyzval ji, ať brzdí, jinak z olizování perlíku, které v klipu Miley Cyrus předvádí, za chvíli praskne hlava i jejímu otci Billymu Rayovi, slavnému countryovému zpěvákovi.

Na otázku, co po nahrávce Wrecking Ball hodlá Miley Cyrus ještě ukazovat, když už všichni viděli všechno, zareagovala nečekaně. Pouze prostřednictvím on-line distribuce před dvěma lety vydala drogovými odkazy prokouřenou desku Miley Cyrus & Her Dead Petz, kterou výrazně ovlivnilo její nové přátelství se členy psychedelické skupiny The Flaming Lips, s níž následně vystupovala.

Album o mrtvých mazlíčcích bylo sympatickým gestem, že zpěvačka, která se prohlašuje za pansexuálku (ať už to znamená cokoliv), má ambici a touhu vyjet v popu nové koleje.

To všechno Miley Cyrus svým aktuálním albem Younger Now  znovu neguje. "Nikdo nezůstává stejný," zpívá v titulní písni, a kdyby to nebylo jasné, dodává, že "změna je věc, na niž se můžeš spolehnout". Zvuk desky má přitom daleko ke žvýkačkovému popu seriálu Hannah Montana, vulgárnímu r'n'b i poprockové psychedelii.

Miley Cyrus se ve čtyřiadvaceti rozhodla oprášit vlastní kořeny z rodného Franklinu v Tennessee a nahrát poklidnou, až nevzrušivou písničkovou desku inspirovanou country.

Těžko odhadnout, co na to řeknou zpěvaččini posluchači. Ale její otec, o kterého měl ve svém někdejším otevřeném dopise takové obavy Bruce Springsteen, musí mít z výsledku radost, i když se Miley Cyrus k tradiční americké country staví podobně jako její kanadská kolegyně Shania Twain − tedy zaměřuje se na nejpřístupnější elementy žánru.

Miley Cyrus
Younger Now
RCA 2017

Jedenáctka nových písní, pod kterými je Cyrus podepsána společně s multiinstrumentalistou Orenem Yoelem jako autorka i producentka, zaujme přirozeným akustickým až analogovým zvukem. Mírně z něho vybočí jen písní Thinkin', návratem do popového světa, který patří k nejzbytečnějším momentům desky jinak plné tleskání, melancholických melodií a halekavých sborů ve stylu debutu kapely Mumford & Sons.

Působivější je, když v písni I Would Die For You nechá Miley Cyrus vyznít jen samotný hlas s kytarou. Vrcholem alba se ale nakonec stal krystalický dupák Rainbowland − duet, jejž si pro sebe ukradla hvězda country Dolly Parton, která je kromě pěvecké inspirace pro Miley Cyrus i její kmotrou. Také pověst i aura Dolly Parton pomáhají mladé zpěvačce k její proměně v hodné děvče, které už se dostatečně vybouřilo.

Působí to, jako kdyby Miley Cyrus byla donedávna v popových hitparádách jenom na výletě, vyzkoušela si, že se v nich umí otáčet, ale teď přišla se svou nejdospělejší deskou. Škoda jen, že hudbou samotnou, zbavenou pozlátka provokativních souvislostí, neumí Miley Cyrus ani zdaleka vyvolávat takové emoce jako dřív. Chybí jí k tomu i silné příběhy, bez kterých se countryový repertoár neobejde. A také už to celé zdaleka není taková legrace.