V garážích pod obchodním domem s nábytkem v pražských Stodůlkách měli lidé ve středu příležitost na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je projet se v autě bez řidiče. Autonomní vozidlo s futuristickým designem zde představila inženýringová společnost MBtech Bohemia.

Samořiditelný elektromobil s názvem Link & Go měl na parkovišti předem nastavenou trasu. Senzory reagovaly na pohyb lidí před vozem, stačilo tedy jen nasednout, zadat cíl jízdy a o víc se nestarat. Dva roky starý čtyřmístný model samořiditelného elektromobilu je navržen na kratší dojíždění do města, jeho maximální rychlost tak může dosáhnout nejvýše 90 kilometrů za hodinu.

Auto vyvinul francouzský koncern AKKA Technologies, pod který společnost MBtech patří. Vůz nepůjde do sériové výroby, slouží především jako ukázka, co společnost dokáže vyrobit. "Podobné technologie vyvíjíme i u nás v Čechách, ne pouze ve Francii," říká provozní ředitel firmy Martin Novotný.

Klienty MBtech jsou téměř všechny přední světové automobilky, pro které firma navrhuje koncepty, konstrukce, provádí testy a vyrábí prototypové díly. "Dokážeme vyvinout auto od prvotního nápadu až po funkční prototyp," dodává Martin Jiroušek, obchodní ředitel společnosti. Firma pracuje také na technologiích pro železniční dopravu nebo letectví.

Aby mohl vůz vyjet z parkoviště i na běžné silnice, je zapotřebí nejdřív změnit zákony. "Největším problémem je etika a legislativa. Dovedu si představit, že by se vše mohlo vyřešit do pěti let," myslí si Novotný.

Dny otevřených dveří v Plzni a Praze uspořádala společnost také kvůli tomu, aby se jí podařilo přilákat potenciální nové zaměstnance. Nedostatek pracovníků nyní pociťuje stejně jako všechny firmy. "Dnes je téměř nemožné sehnat kvalitního zaměstnance, přesto se nám to stále daří," tvrdí Novotný. Společnosti podle něj pomáhá i spolupráce s českými technickými univerzitami.

MBtech patří do francouzského koncernu AKKA Technologies, který vlastní 65procentní podíl. Zbytek akcií drží německá automobilka Daimler. Francouzská společnost AKKA působí ve více než dvaceti zemích po celém světě, její příjmy v loňském roce překročily hranici 1,12 miliardy eur.

Video je z Plzně, kde firma auto představila již v úterý.

Češi zkouší samořídící inteligentní auto. Do provozu může až po změně zákonů

Češi zkouší samořídící inteligentní auto. Do provozu může až po změně zákonů