Osobám tohoto ražení se říká renesanční lidé. V pražské O2 areně dnes nevystoupí jen Nick Cave, tedy australský rockový písničkář a jedna z nejslavnějších osobností moderního rocku. Zároveň je též básníkem, prozaikem, filmovým scenáristou či dramatikem. Říká se mu princ temnot, popřípadě "punkový Leonard Cohen".

Evropská veřejnost se s tímto studentem umělecké školy prvně seznámila roku 1980, kdy se s tehdejší hudební skupinou Birthday Party přestěhoval z australského Melbourne do Londýna. V hlavním městě punku pak vydali album.

Cave už nebyl nováčkem − měl za sebou mnoho nahrávek ještě z Austrálie, avšak teprve s debutem Birthday Party vystřelil. Než se kapela roku 1983 rozpadla, stihla definovat základy gotického rocku a ovlivnit desítky nových sestav. Podobně jako Caveova parta přísahaly na duchovně extatickou atmosféru studené gotiky i romanticky hororovou atmosféru anglických gotických románů z konce 18. století.

Už tehdy byl Nick Cave posedlý temným násilím, kontrastem smrti, lásky a víry. Až v roce 1996 naznačil, kde má tento svět kořeny − to když vydal album angloamerických lidových písní Murder Ballads, jež vypráví o vraždách a trestech, smrti, lásce či zbožnosti.

Nejslavnější baladu z této desky Where The Wild Roses Grow nazpíval společně se svou krajankou, australskou popovou hvězdou Kylie Minogue. Existuje i její česká verze, již zpíval Pavel Bobek s Marií Rottrovou.

Na konci éry Birthday Party žil Nick Cave v Berlíně. Když se kapela rozešla, postavil si novou formaci The Bad Seeds. Už jejich první deska z roku 1984 zaujala − v kapele se objevil obdivovaný německý kytarista Blixa Bargeld, jinak na plný úvazek šéf slavných Einstürzende Neubauten.

Bargeld a jeho okruh měli na Cavea velký vliv. Muzikanta zaujatého starozákonním náboženským vytržením sekt, jež žijí na americkém Středozápadě, seznámili s dekadentním světem kultury předhitlerovské Výmarské republiky. Prolínání těchto vlivů je dodnes ideovým základem Caveových písní.

Bargeld hrál s Cavem celých dvacet let, avšak zpěvákovi se dařilo i po kytaristově odchodu. Začal se víc věnovat kytaře a hned první nahrávku v nové sestavě, dvojalbum Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus z roku 2004, lze označit za jeden z jeho vrcholů.

V roce 2006 Cave překvapil novým projektem Grinderman, jímž připomněl surový zvuk svých punkových začátků. Dvě dosud vydané desky Grindermana představují razantní garážovou kapelu, jejíž energie výrazně kontrastuje s romantizujícím repertoárem Bad Seeds − sestavy, kterou teď Cave opět veze do Prahy.

Už jejich předešlé desky byly temné, avšak ta zatím poslední, loňská Skeleton Tree, vše překonala. V době nahrávání nešťastnou náhodou při pádu z útesu zahynul Caveův syn Arthur, a tak je celé album prodchnuto bolestí a smutkem.

Spolu se svým spoluhráčem Warrenem Ellisem zároveň Cave na desce posunul zvuk Bad Seeds k elektronické hudbě − začali experimentovat se zvukovými smyčkami či neobvyklou strukturou skladeb.

Album mělo velký ohlas a stalo se základem současného turné. Zájem o dnešní koncert Nicka Cavea v pražské O2 areně je značný, avšak v prodeji pořád zbývají poslední vstupenky.