Nahrávka měsíce podle hudebního časopisu britské BBC či album týdne v hodnocení nejprodávanějšího britského týdeníku Sunday Times. To není málo na nahrávku kvintetů Antonína Dvořáka, kterou tuzemský Pavel Haas Quartet na své domovské značce Supraphon vydal teprve koncem minulého měsíce.

Zdá se, že také v sestavě rozšířené ze čtyř na pět členů míří k vysokým hodnocením, jaká se u jeho desek stávají samozřejmostí.

Před patnácti lety založený Pavel Haas Quartet již nyní patří k nejúspěšnějším komorním tělesům v historii české hudby, výročních cen anglického časopisu Gramophone za předchozí alba získal už pět. Mezi oceněnými nahrávkami je především hudba předních českých skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.

Violoncellista Peter Jarůšek si ale zvlášť váží ocenění kvartetů Franze Schuberta. Není divu − kvartet Smrt a dívka je nahraný snad v tisících verzích a najít k němu osobitý přístup je výkon sám o sobě. Členové kvarteta mají zvláštní vztah též k loňské ceně BBC Music Award. Na rozdíl od odborné poroty časopisu Gramophone o ní rozhodli posluchači.

Album, které Pavel Haas Quartet vydal nyní, obsahuje dva kvintety Antonína Dvořáka. V prvním sestavu rozšířil klavírista Boris Giltburg, ve druhém se k bývalým spoluhráčům připojil violista Pavel Nikl. Ten ansámbl opustil roku 2016 z vážných osobních důvodů a místo něj se regulérním členem stal Radim Sedmidubský, do té doby člen Škampova kvarteta.

Tyto přesuny mohou vzdáleně připomenout přestupy v sestavách hokejových týmů před startem sezony. Smyčcové kvarteto je ale mnohem provázanější organismus. Žije se v něm jako v manželství ve čtyřech, každá změna je složitý a často i bolestný proces.

Oba "týmy" ustály složité změny bez ztráty kvality a Pavel Haas Quartet nadto získal důležitou motivaci k natočení Dvořákova Smyčcového kvintetu č. 3.

Chuť zahrát si znovu s Pavlem Niklem se skloubila s jedním z nejkrásnějších smyčcových kvintetů v dějinách. Pavel Haas Quartet má navíc skladbu zažitou, vrací se k ní od svých začátků. To samé platí pro Klavírní kvintet č. 2 − další z mistrovských kusů Dvořákovy komorní tvorby. Tady se ovšem haasovci sešli s vynikajícím klavíristou Borisem Giltburgem, s nímž si porozuměli interpretačně i lidsky.

"Potkali jsme se před třemi lety na festivalu v nizozemském Zeistu," přibližuje začátky spolupráce Peter Jarůšek. "Zájem natočit Dvořákův klavírní kvintet tu byl z obou stran, protože mezi námi vzniklo výjimečné dvořákovské souznění, které nebylo možné nechat zmizet," dodává.

Podle haasovců je klavírista Giltburg v dobrém slova smyslu fanatik, vždy ale zůstává při věci. "Je to světový sólista, ale přitom je v něm úžasný smysl pro komorní hru," popisuje první houslistka Veronika Jarůšková, podle níž má sólista "něco jako třetí ucho".

Album

Pavel Haas Quartet
Dvořák – Kvintety op. 81 a 97
Supraphon 2017

Klavír je svět, který si vystačí sám se sebou. Totéž lze ale říci o smyčcovém kvartetu. Skloubit tato prostředí není snadné. Peter Jarůšek nicméně upozorňuje také na výhodu nahrávání klavírního kvintetu oproti koncertnímu provedení. "Když se natáčí v dobrém prostoru a s dobrým zvukařem, kvarteto může hrát intimněji než v sálu při živém hraní, kdy se musí smyčce proti robustnímu zvuku klavíru více prosazovat," líčí.

S Borisem Giltburgem paradoxně docházelo spíš k opačnému extrému, kdy členové kvarteta museli klavíristu pobízet, aby trochu přidal. "Je to mimořádně citlivý hráč s obrovským smyslem pro barvu," dodává Peter Jarůšek. "Udělal by víc než první a poslední, aby nás podpořil, ale nepřekryl."

Druhý houslista souboru Marek Zwiebel označuje Giltburga za typ, který vždy něco hledá. Stále objevuje nové možnosti, takže je nakonec pro zvukaře takřka nemožné spojit dva tracky. Klavíristova proměnlivost spadá především do oblasti zvukové barvy a vychází výhradně z tvůrčího přístupu.

Pavel Haas Quartet se na českých pódiích objevuje zřídka. Letos vystoupil na festivalu Dvořákova Praha s dirigentem Tomášem Netopilem a Essenskými filharmoniky v Koncertu pro smyčcové kvarteto a orchestr Bohuslava Martinů, objevil se také na Lednicko-Valtickém hudebním festivalu. Aktuální sezónu uzavře příští rok na festivalu Smetanova Litomyšl.