Ojedinělá expozice, jež byla otevřena minulý týden v 1. patře Malé dvorany v pražském Veletržním paláci, se soustřeďuje na tvorbu umělců, kteří se v 60. letech pokusili vymezit vůči oficiálním a zažitým formám ve výtvarném umění a hledali vlastní, alternativní cestu.

Na výstavě s příznačným názvem Bez předsudků: Experiment šedesátých let se tak sešlo jedenadvacet výtvarníků, které navzdory různé národnosti, věku i vzdělání, podle slov kurátorů, spojovalo zkoumání nových estetických kategorií. Patřily mezi ně např. autorská kniha, umění videa, či jazyk - socha a malba - dokument. 

Tvorbu autorů, jejichž část je zastoupena také na pražské výstavě, charakterizoval v polovině 60. let brazilský kritik Mário Pedrosa následovně: "V současné době se již nepohybujeme v parametrech takzvaného moderního umění. K označení této odlišnosti proto navrhuji používat termín postmoderní umění."

Modernistickou tradici totiž umělci překonali za využití nejrůznějších metod a přístupů: od pojímání uměleckého díla jakožto "živého organismu", "sociální skulptury" či "neznámého jazyka".

Kurátorkou putovní výstavy je Milena Kalinovská z newyorské organizace Independent Curators International, podíleli se na ní také Jana a Jiří Ševčíkovi. Z umělců jmenujme například Josepha Beuyse, Piera Manzoniho, Evu Hesseovou, Victora Grippa, Lawrence Weinera či Ilju Kabakova. Česká strana je zastoupena Jiřím Kolářem a Karlem Malichem. Expozice je přístupná do 14. ledna denně mimo pondělí od 10 do 18, ve čtvrtek do 21.00.