Do nadmíru prostých, abstraktních znaků dokáže britský scénograf Ralph Koltai shrnout složitá a cituplná poselství uměleckých děl. Před mnoha lety patřil k těm, kteří definovali scénografii jako svébytný umělecký obor. Byl ostatně také zakladatelem prvního profesního sdružení v oboru, z něhož se později stala Společnost britských scénografů. 

Koltaiovou životní vášní se stalo nalézání takového vizuálního ztvárnění divadelní scény, která dílu v prostoru jeviště umožní plné vyjádření. K dokonalosti dokázal dovést kompozice tvaru, barvy a materiálu. Experimentoval přitom i se strojírenskou technikou, s mnohotvárnými vlastnostmi plastů, plexiskla či polykarbonátových technologií. Mnohdy provokoval, nikdy ale bez účelu.

Víc než dvacet Koltaiových scénických návrhů bude od příštího úterý k vidění v pražské galerii Mánes. Retrospektiva, kterou připravila profesorka scénografie Pamela Howardová, zahrnuje půl století Koltaiovy tvorby. Zastoupeny tu jsou např. práce pro operní domy v Ženevě a Lyonu, pro Královskou shakespearovskou společnost, londýnský Old Vic. Dokládají, že Koltai byl vždy rovnocenným spolupracovníkem velkých režisérských osobností.

Výstava je uspořádána jako doprovodná akce Pražského Quadriennale ve spolupráci s Central Saint Martins School of Art and Design, London Institute a Britskou radou. Potrvá do 1. července (přístupná je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin).

Svérázným doplňkem expozice se stane setkání Ralpha Koltaie s naším Josefem Svobodou a s Ming Cho Lee žijícím v USA. Tři slavní tvůrci promluví o své životní filozofii i o pohledu na svůj obor. Seminář nazvaný Tři vize scénografie se koná ve čtvrtek 10. června od 17 hodin ve Státní opeře Praha (salónek Angelo Neumanna). Volné vstupenky lze získat v informačním centru Pražského Quadriennale v Průmyslovém paláci pražského Výstaviště.