Hvězdami barokní opery byly v úterý - při prvním koncertu nového stejnojmenného pražského cyklu - italské pěvkyně Raffaella Milanesi a Sara Mingardo, ale vedle nich možná ještě spíše skladatelé Händel, Vivaldi a Pergolesi.

Koncertní projekt skvělého českého barokního orchestru Collegium 1704 má do Rudolfina nepřehlédnutelným způsobem přivést starou hudbu a vše nasvědčuje tomu, že se tak postupně opravdu stane. Cyklus, pořádaný společně s Českou filharmonií, se kolem žánru opery točí rafinovaně. V prvním programu nezazněla jediná operní árie, v příštím jich také mnoho nebude a vánoční koncert tvoří 18. prosince Bachova Velká mše h moll.

Nehledě na žánr

A přece se pořadatelé názvu nezpronevěřují. Sopranistka Raffaella Milanesi a altistka Sara Mingardo, každá v jedné vokální skladbě - jedna v duchovní, jedna ve světské - a pak i společně v Pergolesiho komorní Stabat mater ukázaly, že v barokní hudbě souvisí s operou skoro vše: pěvecké umění, stejně jako autorské i interpretační úsilí o vyjádření stavů duše. Nehledě na žánr.

I duchovní hloubka má v italské barokní tvorbě pochopitelně jinou, trochu operní, jakoby povrchnější podobu než u Bacha nebo později u romantiků.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se