reklama
reklama
13. 9. 2012 | poslední aktualizace: 13. 9. 2012  16:40
On-line: Odpovídal šéf činohry ND

Šéf činohry ND: Transformace a výběr ředitele se nedá vystávkovat

V devadesátých letech výrazně ovlivnil chod Divadla Komedie, v současnosti slaví deset let ve funkci šéfa činohry Národního divadla. Uznávaný režisér Michal Dočekal odpovídal on-line čtenářům IHNED.cz.
kul
kul
Redakce kultury HN
Čtěte více o: Národní divadlo
Co říká situaci kolem Národního divadla Michal Dočekal?
Co říká situaci kolem Národního divadla Michal Dočekal?
foto: ČTK

Vedení Národního divadla (ND) navrhlo ministryni Hanákové, aby dočasně pověřila řízením provozně-technického ředitele Václava Peloucha.

"Je to zkušený profesionál, který v Národním pracuje asi 12 let, z toho šest let je ředitelem provozu. Rozumí provozu divadla a zná do detailu specifika jednotlivých souborů i jejich potřeby," popsal Pelouchovy kvality šéf činohry ND Michal Dočekal v rozhovoru se čtenáři IHNED.cz.

"Celý problém se ale bude řešit dlouho. Transformace ND a výběr nového ředitele se nedají uspěchat ani vystávkovat," dodal.

"Oběma nám šlo o co nejlepší podobu ND," komentoval Dočekal bývalého ředitele Ondřeje Černého, v němž měl důstojného partnera pro spory.

Dočekal působí ve funkci uměleckého šéfa činohry již desátým rokem. V době svých gymnaziálních studií už hrál a režíroval v A–Studiu v Rubínu. V letech 1985-91 vystudoval režii na DAMU, stihl ještě půlroční stáž v Londýně. Z jeho inscenací pro Národní divadlo jsou známe například Revizor, Racek, Čekání na Godota nebo Cyrano z Bergeracu.

Michal Dočekal odpovídal čtenářům IHNED.cz ve čtvrtek 13. září.

reklama

  Online rozhovor
Již není možné vkládat otázky

EF
13.9. 13:05
Dobrý den, mám na vás bilanční dotaz. Setkal jsem s vámi osobně pouze jednou, a to v druhý večer studentské stávky v roce 89, kdy jsem obdivoval, jak jste skvěle zformuloval požadavky a vůbec vše režíroval (bez ironie). Proč jste se záhy z té role stáhl a dnes ji moc nepřipomínáte (veřejnost to myslím vůbec netuší)? Dál, co říkáte tomu, jak moc se dnes z tehdejších představ podařilo naplnit? Zraje doba opět k velkým změnám? Je konflikt v ND příznakem či normálním vývojem?
Michal Dočekal
13.9. 15:12
Dobrý den,

já svoji roli ve studentské stávce nepřipomínám, protože nemám tu potřebu, protože ji nepřeceňuji a protože se věnuji své profesi - to jest divadlu a režii.
Z tehdejších představ se samozřejmě podařilo naplnit mnohé, ale tehdy mi bylo 24 let a představy jsem měl absolutní. Takže jsem dnes celkem hodně rozčarován. Mám obavu, že v českém veřejném a spolitickém životě vítězí maloměšťácká mentalita normalice, která upřednostňoval osobní a sobecké zájmy a nepřála individualitě. Mám obavu, že doba je zralá na změny, ale nemůžeme si je představovat zkušenostmi roku 89. Konflikt v ND je symptomatickýž a jsou to symptomy choroby systému.

B. Dušánek
13.9. 13:18
Dobrý den. Předpokládám, že na pozici ředitele sdružených scén ND nemusí sedět umělec, ale vzdělaný, ve svém prostředí vážený člověk, s důrazem na dovednost ekonomického řízení. Z jakého okruhu "lidských zdrojů" (promiňte šílený termín) by se podle Vás mělo vybírat při obsazování? A otázky při výberu? Osobně si myslím, že vybrat "zevnitř ND" nevede k úspěchu. Vedení ND by mělo fungovat hlavně směrem ven, ne řešit vnitřní pletichy, jen nastavit meze a cíle.
Michal Dočekal
13.9. 15:15
Ředitelem ND by měl být člověk s dostatečnými zkušenostmi v oboru, který svou dosavadní prací prokázal, že je pro takové místo kvalifikovaný, a který bude Národní divadlo schopen důstojně reprezentovat.

Marek Tenner
13.9. 13:30
Čemu se budete věnovat, resp. v jakém divadle byste rád působil, až vám v r. 2015 skončí funkční období?
Michal Dočekal
13.9. 15:16
Budu se věnovat své profesi a tou je divadelní režie. Rok 2015 je však otázkou, protože je vidět, jak nejisté jsou funce v ND.

Aneta
13.9. 14:11
Dobry den, deni v Narodnim divadle me zajima, ale uz se v tom trochu ztracim. Mohl byste mi prosim rict, co si myslite, ze ze za tim vsim je? Proc jeste ministryne neodvolala pana Sankota?
Michal Dočekal
13.9. 15:18
Obávám se, že nevím "co je za tím" a jestli to vůbec má nějaké temné pozadí. Možné to je, nevím. V každém případě jsme paní ministryni požádali, aby místo pana náměstka Sankota pověřila dočasným řízením ND někoho ze současného vedení divadla.

vrk
13.9. 14:13
Mohl byste prosim uprimne rict, jaka byla v Narodnim divadle posledni rok atmosfera? Je zjevne, ze je tam hodne hadek a konfliktu, osobnich i pracovnich, urcite s odborari z SOP. Nema nakonec ministryne pravdu, kdyz pana Cerneho odvolala, protoze to nezvladal? (Zpusob, jakym to udelala, to je jina vec...) Dekuji a preji hodne stesti
Michal Dočekal
13.9. 15:21
ND má v současnosti pět scén a 1400 zaměstnanců. Činohra jich má 80 a u nás je atmosféra dobrá. Respektive vzhledem k tomu, že jsme společně loni hodně cestovali, dá se říct, že až výborná. Jiná věc je jaká je atmosféra v SOP, která je fakticky také součástí ND, tam se obávám, že to bude horší, ale já s umělci z opery do styku příjdu spíš vyjímečně.

Milan Smrcek
13.9. 14:15
Dobry den, je pravda, ze se dnes vy a vedeni ND setkate s premierem? Budete po nem pozadovat, aby odvolal ministryni? A je podle vas spravne, aby tuto kauzu resil premier? Sefa ND vybira ekonomicky namestek MK a ne ministryne, kauzu ND resi premier, nikoliv MK...
Michal Dočekal
13.9. 15:23
O schůzce s panem premierem nemám zatím informaci, ale není vyloučeno, že k ní dojde. Souhlasím ale, že to není obvyklé, aby se problémy v divadle zabýval sám premier. Mohu jen konstatovat, že my v ND jsme ty problémy nevytvořili.

Ivan Nový
13.9. 14:17
Kdy budou záznamy inscenací volně přístupné na internetu, aby z ND měli něco i lidé od Prahy vzdálení? Proč je propagace ND tak tragická? Když se o to sám nezajímáte, o ND neuslyšíte, jen v negativním světle, jako dnes. Odejde vám generace starších herců a bude konec. Nové hvězdy ND neexistují.
Michal Dočekal
13.9. 15:26
Se záznamy inscenací je to jako s mnohým jiným otázka autorských práv a marketingové strategie. Přeci jen uznáte, že divadlu musí jít o to, aby lidé přišli na představení a ne aby si je pustili doma na počítači.
S těmi hvězdami nemáte pravdu. Jsou tady rostou a jejich záře bude sílit.

petr suchanek
13.9. 14:21
dobry den, cetl jsem rano na idnes, ze mluvci ministerstva kultury se nekde vybourala s majackem, jak je to vazne? neprehanite to trochu s tim politikarenim, kdyz jsou pak z toho dopravni nehody... ?
Michal Dočekal
13.9. 15:27
Také jsem to četl, ale věřte, že to skutečně není moje vina, ani nikoho z ND.
A o politikaření ze strany divadla rovněž nejde.

r4ndy
13.9. 14:22
muzu se zeptat, podporoval jste pana Cerneho celych tech pet let, co byl ve funkci? protoze mezi vedenim prece spory byly
Michal Dočekal
13.9. 15:30
S ředitelem Černým jsem já sem tam ve spor vešel, dokonce jsme se i hádali a častokrát spolu či já s ním nesouhlasili. To je ale normální. V každém případě jsem v řediteli měl partnera se kterým se bylo o čem spořit, protože nám oběma šlo o co nejlepší podobu ND.

ctenar
13.9. 14:26
Zaznely tu hlasy, ze za celou kauzou jsou pronajmy Statni opery a jeji prodej. Muze to podle vas byt pravda? Dekuji.
Michal Dočekal
13.9. 15:32
O prodeji Státní opery slyším poprvé, takže to nemohu komentovat Doufám velice, že za celou situací nejsou ekonomické zájmy.

Lou
13.9. 14:30
Vazim si vasi prace, ale jako student mam malo duvodu chodit na cinohru ND. Prijde mi hrozne konzervativni, opatrna. Copak v ND nikdo nesleduje, jak se dela divadlo v Komedii, v Dlouhe, Cinohernim klubu, Dejvickem divadle? Nestalo by za to zkusit obcas neco odvaznejsiho? Mozna vam krivdim, ale tenhle dojem z ND mam. Dekuji.
Michal Dočekal
13.9. 15:35
Křivdíte jednoznačně! Je snad Král Lear málo odvážná inscenace, je Enron opatrnická a najistotu jdoucí dramaturgie, je Nosorožec či Co se stalo, když Nora opustila manžela opatrný způsob inscenování? Je Racek konzervativní?
Jednoznačně ne.
Konzervaticvní jsou však takové názory, které chtějí vidět ND petrifikovasně a pak už nejsou schopny vnímat realitu současné podoby činohry ND.

mishka
13.9. 14:34
dobry den, porad jsme neslyseli, kdo by mel podle vedeni ridit ND... porad jen rikate, ze pan sankot ne, ale nemohli byste uz take rict, koho navrhujete vy?... je to vsechno dost zmatene... diky :-)
Michal Dočekal
13.9. 15:36
Vedení navrhlo paní ministryni, aby dočasně pověřila řízením ND technicko-provozního ředitele ND ing Václava Peloucha.

Richard Hrzan
13.9. 14:41
Myslim, ze by cele vedeni ND melo okamzite slozit funkce. Pak by uca Hanakova musela jednat hned. To by byla paralyza, ze by letela na hodinu. Budte radikalnejsi. Ta zenska vubec nevi, co delat.
Michal Dočekal
13.9. 15:38
Zajímavé. Vidíte, to mne nenapadlo složit funkci. Napadlo mne, že by jí měl složit někdo jiný..

Karel
13.9. 14:55
Ctete, co pise o vasich operach pani Drapelova? To je nestesti.
Michal Dočekal
13.9. 15:38
Já jsem šéf činohry. Noviny čtu, ale vyjadřovat se k operní kritice nebudu.

Anton
13.9. 14:59
letos chystate mene premier, to kvuli rozpoctu nebo spojeni se statni operou?
Michal Dočekal
13.9. 15:39
Premier chystáme nepatrně méně a je to kvůli škrtům v rozpočtu.

co bude dal?
13.9. 15:03
kdy je dalsi schuzka? jsou nejake terminy, do kdy musi hanakova rozhodnout, kdy zacnete stavkovat? cely tyden se nic nedeje. to nechate jen tak vyhoret, dokud o to vsichni ztrati zajem? ministryne musi okamzite pryc!
Michal Dočekal
13.9. 15:41
Dnes jsme představili paní ministryni své požadavky a představy - termín dalšího jednání určí ona a doufám, že to bude brzo.
Celý problém se ale bude řešit dlouho. Transformace ND a výběr nového ředitele se nedají uspěchat ani vystávkovat.

Bark
13.9. 15:05
Kam chodite nejradeij do divadla, kdyz mate cas? Sledujete, co se deje jinde? Vidite v soucasne ceske cinohre nejake trendy? Dekuji a preji hodne uspechu
Michal Dočekal
13.9. 15:43
Rád chodím na Zábradlí, do Komedie, Dejvic a Činoheráku.
Myslím, že pozvolna dohasíná v divadle období postmoderní a nastupuje větší příklon k dramatu. Od obrazu zpět k textu.

Martin Formanek
13.9. 15:08
Kdo je ten pan inzenyr Pelouch? Nikdy jsem o nem neslysel. Proc bude lepsi nez namestek Sankot? Dekuji
Michal Dočekal
13.9. 15:46
Asi není důvod, abyste o něm slyšel, protože jako technicko-provozní ředitel ND člověk málokdy vejde v obecnou známost. Je to zkušený profesionál, který v Národním pracuje asi 12 let a z toho šest let je ředitelem provozu.Rozumí provozu divadla a zná do detailu specifika jednotlivých souborů i jejich potřeby.

Krystof
13.9. 15:11
Vim, ze to jako sef cinohry asi uplne nesledujete, ale nejak jsem nepochopil to obvineni kvuli solarnim panelum. Mohl byste to prosim nejak vysvetlit? Opravdu se reditel Cerny nicim neprovinil? Dekuji a preji hodne stesti ve stavce
Michal Dočekal
13.9. 15:51
Skutečně to je oblast hospodaření a provozu, která se mne netýká, ale stručně : ND mělo souhlas s instalací solárních panelů od svého zřizovatele MK - ten padl před pěti lety (Černý ještě nebyl ve funkci), následná kontrola konstatovala, že ND má mít i souhlas Ministerstva Financí. Tento nález ND rozporovalo, že MK je náš zřizovatel a že souhlas zřizovatele stačí. Tento spor se řeší už víc než rok na Finančním úřadě. Je to tedy spor byrokraticky-formální, divadlu ani státu nevznikla škoda a ND bylo několikrát oceněno za šetrné a ekologické nakládání s energiemi.
Přesný a podrobný výklad problému však podal již vícekrát pan ředitel Pelouch, pod jehož kompetence celá akce spadá.

Chris Martin
13.9. 15:16
Vazeny pane Docekale, zaslechl jsem kdesi historku o tom, jak byvaly reditel Narodniho divadla Dvorak odprodal kostymy z cinohry za nizkou cenu, aby je pote pres prostrednika sam levne odkoupil. Lze k tomu neco dodat? Dekuji.
Michal Dočekal
13.9. 15:51
O tom nevím. Nevěřím tomu.

Lukas
13.9. 15:46
Kdybych chtel jit v sezone pouze na jednu inscenaci ND, na jakou bych mel jit a proc? Dekuji.
Michal Dočekal
13.9. 15:53
Jděte na inscenaci Na ústupu do Kolowratu, protože bude mít derniéru, a protože uvidíte Ivu Janžurovou, Františka Němce a Sašu Rašilova. Ale hlavně přijďte víckrát! Nadcházející sezonu bude skvělá!

Pavol
13.9. 15:48
Jsou podle vas divadelnici odtrzeni od reality? Proc si jdou unaveni Cesi radeji oddechnout do kina k Hrebejkovi, nez aby se treba zasmali na kvalitnim divadle? At se dari.
Michal Dočekal
13.9. 15:59
Divadelníci nejsou odtrženi od reality. Dokázal bych jmenovat jinou veřejně činou skupinu, která má oslabené vazby na realitu a problémy s jejím vnímáním. Samozřejmě, že kino je velký tahák, ale já mám radost, že diváci do ND stále chodí a to i na tituly, které nejsou prvoplánově oddychové. Diváků, kteří příjdou si vážím velice, těch, co jdou divadla přemýšlet dvojnásob.

Lucie
13.9. 15:50
Myslíte si, že je divadlo drahé? Není zvláštní, že ho podporuje stát (čili daňoví poplatníci), ale někteří lidé si ho nemůžou moc dovolit?
Michal Dočekal
13.9. 16:00
Myslím, že divadlo drahé není. Slušné lístky do ND na činohru seženete i za stovku a porovnejte to s ostatními cenami.

Již není možné vkládat otázky
  Online rozhovor


Autoři: kul
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Pane Dočekale, uvědomujete si aspoň, (anonym)
že politici si takového neschopného šéfa činohry ND pěstují deset...
Jen řečnická otázka... (anonym)
Proč Váš kamarád Honza Nebeský obsadil do role krále Leara dalšího...
No k odpovědi pana Dočekala, (Ivan Nový)
no ono taky jde dát na internet inscenace, které se již nehrají,...
Prima nápad, (anonym)
dejte na internet pár propadáků roku v ND jako Markéta Lazarová...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama