Starodávný rudý koberec, dřevěný nábytek, dramatické smyčce a spousta okázalých emocí. Nebo světlý strohý prosklený pokoj s funkční pračkou, kabaretní saxofon a spousta ironie. Do inscenací her Henrika Ibsena se vejde leccos, dokládají čerstvé premiéry dvou velkých pražských divadel - vinohradského a Divadla v Dlouhé.

Dramaturg Jan Vedral nazval s trochou nadsázky Ibsenovu hru Rosmersholm "severskou krimi" a samotného Ibsena právem označil za mistra zadržené expozice. Paradoxní je, že přesně tyto vlastnosti hry společně s režisérem Jurajem Deákem z neznámých důvodů potlačili, když ji pod názvem Rebeka inscenovali v Divadle na Vinohradech.

Zhroucení silné ženy

Titulní Rebeka je v obvyklém čtení Ibsenova textu silnou ženou, jež pod nánosem sebejistoty skrývá temné tajemství. Dagmar Havlová ji hraje od začátku jako ušlechtilý uzlíček nervů: hned v úvodní scéně (a potom ještě několikrát) se hystericky svíjí na koberci pod projekcí polární záře a za polopatického řehotu bílých koní, kteří podle pověr obcházejí panství Rosmersholm jako duchové místních mrtvých.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se