Pěvci, režiséři či členové orchestru Metropolitní opery v New Yorku si poprvé sníží platy.

Oznámil to generální ředitel Peter Gelb poté, co v noci z úterý na středu podepsal nové kolektivní smlouvy s odborovou organizací jevištních techniků.

Dohody se dosáhlo poté, co začátkem srpna vypršely staré smlouvy a do jednání vstoupil Eugene Keilin z Federální prostřednické a smírčí služby, která spadá pod americkou vládu.

Skončilo tím bezmála čtvrtletní období, které americký deník New York Times popsal jako nejvážnější hrozbu operní stávky za poslední desítky let.

Nyní je krize zažehnaná a příští sezona v Metropolitní opeře začne dle plánu 22. září, dodal Gelb.

Vedení Metropolitní opery usilovalo o to, aby se zaměstnancům včetně pěvců či členů orchestru výrazně snížily platy. Management argumentoval tím, že klesající příjmy ze vstupného už dál není schopen kompenzovat mimořádnými příspěvky newyorských filantropů.

Generální manažer opery Peter Gelb přislíbil, že dary z privátního sektoru se do dalších let pokusí zdvojnásobit, pokud si zaměstnanci sníží platy až o 17 procent a vzdají se některých náhrad či placených dovolených.

Ze svých požadavků musel Gelb výrazně slevit, přestože částečné snížení platů dojednal. Odborové organizace zastupující sboristy, pěvce, režiséry či členy orchestru souhlasily s okamžitým snížením mezd o 3,5 procenta.

O další 3,5 procenta platů přijdou zaměstnanci během následujícího půlroku, ale již příští rok v létě se jim mzda zase o 3 procenta zvýší. Sboristé ani pěvci však nepřijdou o štědré náhrady a dlouhé placené dovolené, které management označoval za nejproblematičtější výdaje.

Vedení Metropolitní opery navíc oplátkou zredukuje vlastní management a každý další rok najde úspory ve výši 11,25 milionu dolarů ročně, slíbil Gelb. Operní dům, jehož roční rozpočet čítá přes 300 milionů dolarů ročně, tak během dalších čtyř let ušetří 90 milionů dolarů, dodal.

Podle odborníků Gelb vyjednávání prohrál. Například hudební kritik Norman Lebrecht upozorňuje, že kdykoliv Gelb v dalších letech provede vynucené škrty na straně managementu opery, správní rada se bude ptát, proč je neudělal už dávno.

Zástupci odborů si navíc prosadili, že do plánovaných škrtů budou moci sami mluvit, což dále snižuje Gelbovu autoritu.

“Od začátku jsme říkali, že jsme ochotni přispět k řešení, které by největší operní hvězdy udrželo v New Yorku,” uvedl šéf odborů Matthew Loeb. “Trvali jsme ale na tom, že stejné kroky musí učinit také sám management.”

Vedení opery nyní musí uzavřít dohody ještě s osmi zbývajícími odborovými organizacemi, podle New York Times už jde ale o formalitu.

Jakmile byly vyjednány nové výše platů s členy orchestru, pěvci a jevištními techniky, bylo zřejmé, že příští sezonu nic neohrozí.