Pod názvem Prorok elektrického věku připravil režisér a dramaturg Miroslav Bambušek jednorázový scénický dokument věnovaný geniálnímu vědci Nikolu Teslovi. Ten bude uveden v neděli 23. listopadu od 16 hodin v Ústavu vysokého napětí v Praze-Běchovicích.
"Tento vědec má na kontě objevy rotačního magnetického pole, elektrického oscilátoru, bezdrátové komunikace, střídavého proudu či fenoménu získávání elektrické energie z okolního prostředí," řekl Bambušek. Během inscenace budou podle něj specialisté z Laboratoře vysokých napětí demonstrovat různé fascinující elektrické jevy. Představení bude dominovat největší evropský Teslův transformátor s výstupem dva miliony voltů či obří bleskostroj, z něhož vycházejí až dvacetimetrové výboje.
Energetické zdroje jsou náboženství, které nás žene do války, říká režisér Bambušek - rozhovor ZDE
Básník Zajíček u Bambuška přijal životní roli nekompromisního romantika - recenze ZDE
Projekt bude mít podobu scénického čtení, které bude doplňováno vstupy odborníka na dané vynálezy. Toto čtení budou doprovázet speciální efekty. Inscenaci doplní projekce originálních nákresů, fotografií a filmů, které se vážou k výše uvedeným vynálezům a k osobě Nikoly Tesly. "Scénický dokument bude mít svou vlastní specifickou hudební podobu a světelnou stopu," dodal Bambušek. V hereckém obsazení jsou Igor Chmela, Martin Finger a Bob Mikluš, efekty vysokého napětí bude se svými kolegy řídit Petr Vaněk, odbornými vstupy přispěje Lubomír Kočiš. Na hudbě a světelném designu se podílejí David Vrbík a Petr Krušelnický. Představení je součástí oslav 60. výročí založení laboratoře vysokých napětí, jeho producentem je občanské sdružení Mezery.
Miroslav Bambušek byl hlavním iniciátorem, autorem a režisérem pětiletého cyklu site-specific performancí Cesty energie, jehož závěrečná část Ropa měla premiéru v září v Automatických mlýnech Pardubice. Věnoval se v něm postupně uhlí (Zdař Bůh v dole Michal v Ostravě-Michálkovicích), vodě (v Ekotechnickém muzeu v Praze-Bubenči), uranu (v bunkru Drnov u Slaného) a ropě. Završil tak svůj dlouhodobý průzkum industriální historie těžby a využívání energetických zdrojů na území České republiky. Především však výraznými divadelními gesty vstoupil do veřejného prostoru.