Inscenací nazvanou Don Giovanni – Poslední večírek v podání Thalia Theater z Hamburku v neděli večer skončí jubilejní 20. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

Představení se uskuteční symbolicky ve Stavovském divadle, kde měla Mozartova "opera oper" v roce 1787 světovou premiéru.

Hamburská inscenace je ale zcela jiná, uvádí se s podtitulem Hybridní komedie a nastudoval ji režisér Antú Romero Nunes, jenž je znám energickými, hudebně hravými a nápaditě ilustrovanými představeními.

Nunes se narodil v Německu jako syn Chilana a Portugalky a kritici jej označují za zázrak. Oceňují, jak dokáže s minimálními prostředky vytvářet působivé obrazy.

V tomto projektu vylíčil opojnou extázi i duševní propasti titulního hrdiny, a to za doprovodu rockové kapely. Jeho Don Giovanni sází na spolupráci s publikem. V každé repríze s ním diváci společně zpívají a stovka žen dokonce dostane šanci stanout na jevišti a stát se součástí představení. Inscenace měla úspěch po celém světě a dostala pozvání na divadelní festival v Avignonu.

Podle ředitelky Pražského divadelní festivalu německého jazyka Jitky Jílkové se během dvaceti ročníků v metropoli uskutečnily dvě stovky produkcí. Šlo o především zahraniční, ale i česká divadla, soubory a sólisty.

Mezi těmi byli například Peter Ustinov, Maximilian Schell, Klaus Maria Brandauer, Bruno Ganz či zpívající herečka Gisela Mayová.

Nejčastěji – třináctkrát – v Praze hostoval vídeňský Burgtheater. Desetkrát byla zastoupena mnichovská scéna Kammerspiele a devětkrát Thalia Theater z Hamburku a berlínská divadla Deutsches Theater a Volksbühne. Českých kolektivů byl tucet.