Některá z českých kin na dnešek zrušila promítání plánovaných filmů. Provozovatelé si nemohli nechat ujít příležitost, která se už nebude opakovat.

Společnost Cikánek management, jež organizuje přenosy do kin z newyorské Metropolitní opery či baletů moskevského Velkého divadla, přišla s bezkonkurenční nabídkou. Do tuzemských kinosálů pošle přímý přenos posledního uvedení zlínské divadelní inscenace Ovčáček čtveráček, z níž se od listopadové premiéry stal pro mnoho diváků po celém Česku nedosažitelný předmět touhy.

Během měsíce počet zapojených kin narostl na sedm desítek a některá, například plzeňská Měšťanská beseda či pražská Lucerna, Ovčáčka čtveráčka pro velký zájem uvedou večer až čtyřikrát: v přímém přenosu a vzápětí ze záznamu. A ve Zlíně se bude promítat pětkrát.

"Nekorektní kabaret" Městského divadla Zlín, napsaný za dva dny a připravený během čtyř zkoušek ve volném čase herců, měl být po premiéře uveden pouze na loňské výročí sametové revoluce. Jenže příležitostná divadelní "glosa" se vymkla všem představám.

Už v tom připomíná prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka, který je hlavním hrdinou satiry. Ta líčí události kolem neudělení státního vyznamenání Jiřímu Bradymu a dalajlamova setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem. Jedna z diváky nejbouřlivěji přijímaných scén představení pak souvisí s "čínským dopisem" čtyř nejvyšších státních představitelů: ti se podřizují cizí vůli a pokorně padají na kolena.

Derniéru Ovčáčka čtveráčka ale zlínský soubor nezahraje na domovské scéně. Před kamerami ji uvede v psychiatrické léčebně v pražských Bohnicích. Martin Cikánek, jehož společnost přenos zajišťuje, se nad tím symbolickým spojením tématu a místa usmívá.

Ovčáček čtveráček - trailer k přenosu do kin 7. února 2017

Vznik kabaretu Ovčáček čtveráček inspiroval blázinec, který v nejvyšších politických kruzích kolem Hermanovy schůzky s tibetským dalajlamou nastal. A zlínští autoři pod vedením režiséra Petra Michálka ho zprostředkovávají především přes autentické, při různých příležitostech veřejně vyslovené či publikované repliky prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka. Herec Marek Příkazký v roli hradního mluvčího připomíná vizáží i dikcí jeho dokonalý klon. Ovečku Dolly českého divadla.

Martin Cikánek si prý už delší dobu říkal, že Ovčáčkovo vystupování by nemělo zůstat bez odezvy. A když se naskytla možnost přenosu zlínského kabaretu do kin, usoudil, že je to "materiál", který může vytvořit atmosféru sdílení společných hodnot a spoustu zábavy napříč celou republikou.

Jen vstupenky na derniéru do bohnického Divadla Za plotem byly vyprodány během osmi minut a zlínský soubor musel v minulých měsících odmítnout nabídky na hostování ve čtyřiceti českých městech. Martin Cikánek tak cítil velký zájem, který zůstal neuspokojen.

"Když jsme se s kolegyní a obchodní partnerkou Lucií Rozmánkovou rozhodovali, zdali do přenosu jít, řekli jsme si, že to bude naše reakce na hradní papalášství," vysvětluje a připomíná, že tuzemské divadlo může za určité konstelace v kinech výrazně uspět. V roce 2012 distribuovala společnost Aerofilms přenos Českého nebe Divadla Járy Cimrmana, na který přišlo deset tisíc diváků.

Cikánek má s přenosy do kin dlouholeté zkušenosti a zajišťuje distribuci nejen v Česku, ale také v dalších zemích střední a východní Evropy. Na plátna kin přivedl rovněž cyklus prohlídek světových výstav výtvarného umění.

"Loni jsem s režisérem Philem Grabským, autorem série Světové malířství na plátnech kin, objížděl Polsko. Měli jsme besedy s diváky v mnoha kinech a skoro všude mě představovali jako toho, kdo do polských kin přinesl Metropolitní operu," vzpomíná Cikánek. Než se na cestě po polských kinosálech setkal s reakcemi tisícovek diváků, vůbec si prý neuvědomoval, jaký význam pro ně přenosy mají. "Tak doufám, že s Ovčáčkem čtveráčkem to bude stejné," dodává.

Pak ale k dnešnímu přenosu s nadsázkou podotkne, že v kontextu portfolia společnosti Cikánek management je to "stejný bizár", jako když před deseti lety začínali s přenosy z Metropolitní opery v zaplivaném, zakouřeném a tehdy ještě nezrekonstruovaném pražském kině Aero kdesi na žižkovském dvorku.