Když se principál nejslavnějšího českého cirkusu La Putyka dozvěděl, že na hranici mezi africkým Kongem a Rwandou bez vybavení cvičí skupina tamních artistů, napadlo ho vyzvat je ke spolupráci. Se třemi kolegy se v březnu do Rwandy skutečně vypravil.

Tím vznikl projekt, který dnes bude mít premiéru na právě začínajícím festivalu nového cirkusu Letní Letná v Praze.

"Byli tam chlapci ve věku od tří do 26 let, kteří se denně schází u jezera a cvičí akrobacii na trávě. Jeden den jich přijde dvacet, druhý den čtyřicet. Jsou mezi nimi i kluci bez domova, jejichž osudy jsou neuvěřitelné. I to bylo inspirací pro náš projekt," popisuje artista a principál La Putyky Rosťa Novák, který chtěl z Rwandy původně pozvat šest akrobatů. "Nakonec jsem jich ale vybral deset ve věku od deseti do šestadvaceti let," popisuje.

Skupinka Afričanů do Prahy přijela již před třemi týdny, na dnešní premiéru tak zkoušeli intenzivně. Pomohlo, že díky návštěvě ve Rwandě měl režisér poměrně jasnou představu o tématu.

"Představení se jmenuje Hit jako náraz, střet kultur. Opíráme se o technologie, dokonalé kostýmy, vybíráme si typ podlahy," popisuje Rosťa Novák. "Ti kluci nemají vůbec nic, jen trávník a svá těla. Trampolínu nahrazují kolem od náklaďáku a dovedou na tom neuvěřitelné věci. Naše představení bude o kontrastech, o fyzickém i kulturním nárazu," dodává.

Spolupráci českého a rwandského kolektivu zachytí chystaný celovečerní dokumentární film režiséra Michala Vargy.

La Putyka zkouší se rwandskými akrobaty. Doma mají místo trampolíny pneumatiku, říká režisér
La Putyka představení Hit, Tell the Difference zkouší se skupinou rwandských akrobatů Future Vision Acrobats.

Festival Letní Letná ovšem slibuje také další překvapivé a originální výjevy. Jeho čtrnáctý ročník v několika šapitó opět uvede špičková představení českých i zahraničních souborů zaměřených na cirkusové a pouliční divadlo.

K největším letošním produkcím bude patřit inscenace Barbu souboru Cirque Alfonse z kanadského Quebecu. Ten je zčásti složen z rodinného klanu Carabinier Lépine, jejž doplňují absolventi montrealské Národní školy cirkusu.

Soubor, který rád oživuje quebecký folklor a k němuž patří i vizáž vousatých dřevorubců z kanadských hvozdů, dle pořadatelů představí "provokativní, burleskní elektrokabaret".

Hrát se bude v takzvaném spiegeltentu, historickém dřevěném stanu, který pořadatelé přivezli z Belgie. "Diváci v něm budou mít s artisty opravdu těsný kontakt," slibuje ředitel festivalu Jiří Turek.

Naopak ve velkém šapitó francouzsko-belgický Collectif Malunés představí akrobatické divadlo, kde kromě Sněhurky létající na trapéze vystoupí ještě několik tradičních pohádkových bytostí. Budou se ale chovat jinak, než by se čekalo.

Tvůrci si pohráli s příliš plochými pohádkovými archetypy a postavy, zejména ty ženské, obdařili větší dávkou lidskosti, než kolik jim nadělili bratři Grimmové, pohádkář Hans Christian Andersen nebo Walt Disney.

Vedle velkých produkcí se na Letné představí i dvojice komorních cirkusů. Francouzští Atelier Lefeuvre & André se na festival vrací potřetí, u pražského publika se zapsali především jako komici, tvůrci absurdně vtipných situací. Uměleckou dvojici tvoří akrobat (Lefeuvre) a žonglér (André), letos však vystoupí odděleně.

"Mají připravená sólová představení. Vždy hraje jeden a druhý dělá technické zázemí, pouští hudbu a filmové dotáčky. Pak se vystřídají. Každý večer budou mít čtyři představení," dodává Jiří Turek.

Podstatně jednodušší dramaturgii chystá katalánský rodinný Escarlata Circus, jehož poetika je dle pořadatelů charakteristická „syrovostí, svobodomyslností a revoltou proti všemu prvoplánově líbivému“.

V inscenaci Devoris Causa, jež se má odehrávat v malém šapitó těsně u nosu diváků, bude figurovat hodně akrobacie, herectví – a také zeleniny.