Režisér Vojtěch Jasný v sobotu převzal v Karlových Varech od Jiřího Bartošky Cenu prezidenta festivalu. Stalo se tak na projekci digitalizované verze filmu Všichni dobří rodáci z roku 1968. Snímek byl obnoven díky Nadaci české bijáky, světové premiéry restaurované verze se zúčastnili i herci Drahomíra Hofmanová a Pavel Pavlovský.

"Jsem šťastný jako malej kluk," řekl sedmaosmdesátiletý filmař zaplněnému sálu, který mu aplaudoval vstoje. Film čeká 1. srpna projekce na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Je součástí Projektu 100, distributorem snímku v kinech je Asociace českých filmových klubů.

Při digitalizaci svého filmu v pražském studiu UPP, na kterou dohlíželi odborníci z Národního filmového archivu, se Jasný projevil jako perfekcionista. Na výsledku se mu například nelíbilo, že některé černé barvy byly příliš tmavé - a tak se opravovalo. Ocenil však profesionalitu všech, kteří se na této práci podíleli. I proto tu chce stříhat s Aloisem Fišárkem svůj příští film Nebe na zemi, který natočí napřesrok. Bude to prý film o lásce; Jasný je totiž přesvědčen, že svět zachrání jen duchovno a láska.

RODÁCI V TREZORU

Kronika moravské vesnice let 1945 až 1958 Všichni dobří rodáci vznikla ze skutečných životních osudů režisérových sousedů z rodného městečka Kelč na Vsetínsku. V kinech ji v době počínající normalizace zhlédlo od července do září 1969 1,2 milionu diváků. Film, ve kterém exceloval Radoslav Brzobohatý, skončil v trezoru, předtím získal v Cannes cenu za režii.

Režisér Vojtěch Jasný natočil přes padesát filmů včetně dalšího legendárního snímku Až přijde kocour z roku 1963. Po roce 1968 byl politicky perzekvován, brzy poté emigroval. Točil v zahraničí a přednášel na univerzitách včetně New Yorku. Domů se vrátil předloni. Žije v Bystrém u Poličky, kde před 45 lety dokončil Všechny dobré rodáky.

Hrané filmy natáčí na klasický materiál a věří, že bude zachován. "Kodak je Kodak, tím se dá malovat," tvrdí filmař, který to ale umí i s digitální technologií. Její nevýhodou podle něj je, že ji lze upravovat a výsledek je pak příliš hezký a technický. "Film nemá být moc hezký. Proto i ti Rodáci získali podobu, jakou měli koncem 60. let," dodal. Po Vláčilově Markétě Lazarové a Formanově komedii Hoří, má panenko jsou třetím titulem, jehož digitalizaci inicioval karlovarský festival.

"Nadace s festivalem a NFA úzce spolupracuje, cílem je restaurovat nejvýznamnější díla české kinematografie. Ve "zlatém fondu" je 200 titulů, podle smlouvy jich zatím bude obnoveno 12. Jsou mezi nimi Obchod na korze, Ostře sledované vlaky, Ucho, Spalovač mrtvol, Kristián, Kočár do Vídně a Sedmikrásky. Každý by měl mít ve Varech premiéru.

"Pro snímek Vojtěcha Jasného jsme se rozhodli proto, že vypovídá o svobodě jednotlivce. Svobody nepřibývá, proto je film aktuální i dnes," komentoval výběr předseda dozorčí rady ČEZ Martin Roman, který se svou ženou Lenkou restauraci snímku za zhruba 1,2 milionu korun podpořil. Další finance si vyžádá zhotovení klasických kopií vzhledem k tomu, že ceny tohoto materiálu v poslední době vzrostly.

Režisér Vojtěch Jasný převzal ve Velkém sále hotelu Thermal cenu za přínos české kinematografii.

FOTO – Instagram MFF KV