Vznikající film Jana Baleje Malá z rybárny zařadila výběrová komise Cartoon Movie k prezentaci v kategorii Filmy ve výrobě 16. ročníku tohoto největšího evropského koprodukčního fóra celovečerních animovaných filmů.

"Uskuteční se od 5. do 7. března v Lyonu, kde se s tímto právě natáčeným snímkem seznámí stovky profesionálů animovaného průmyslu z celého světa," oznámila mluvčí projektu Marie Grofová.

Upozornila, že při nedávném pobytu v Praze hudbu k tomuto loutkovému snímku, který je moderní adaptací pohádkového příběhu Malá mořská víla od Hanse Christiana Andersena, ve studiu Hafan Film komponoval a nahrával francouzský muzikant Chapelier Fou.

Muzikant, vlastním jménem Louis Warynski, se narodil v roce 1984 a podle kritiků je velkým objevem francouzské hudby poslední doby. Tento multiinstrumentalista a skladatel se v relativně krátkém čase etabloval jako autor jedné z nejzajímavějších hudebních "fúzí" posledních let. Vytváří instrumentální skladby, které mohou sloužit jako hudba k sekvencím filmu.

"Českému publiku se představil v letech 2011 a 2012 v pražském Paláci Akropolis. Hudební server MusicZone ho označil za houslového virtuóza a elektronického alchymistu v jedné osobě," uvedla Grofová.

Malá z rybárny vzniká od roku 2012 ve společnosti Miracle Film v koprodukci s partnery na Slovensku a ve Francii s rozpočtem  1 670 000 eur (zhruba 46,2 milionu korun). S premiérou se počítá v roce 2015. "Bude uvedena v české, slovenské, francouzské a anglické verzi. Mezi domácími koproducenty je i Česká televize a loutkové studio Hafan Film," řekl Balej, který je s Ivanem Arsenjevem spoluautorem scénáře.

Podle něj nabízí Andersenova pohádka krásný a silný příběh s výraznými charaktery. Je plná výtvarných inspirací a možností pracovat s pohádkovými archetypy. Mořská panna, která se zamilovala do lidského "prince", pro něhož se rozhodla stát se člověkem, je dodnes klasickým odkazem lásky ve světové literatuře.

"Posunutí příběhu do současných reálií ho přiblíží k divákovi, až k otázkám morálních hodnot dneška," dodal Balej. Prvořadá je pro něj loutková animace, ovšem dojde i na moderní digitální animaci. Za zásadní považuje hudební a ruchovou stopu snímku. Už proto, že postavy nemluví, ale vyjadřují se pomocí vizuální a hudební složky. Jediným pomocníkem bude vypravěč.