Britský režisér Peter Greenaway obdržel v sobotu večer na slavnostním zahájení Letní filmové školy v Uherském Hradišti výroční cenu Asociace českých filmových klubů.

Ocenění, které režisér převzal osobně, má po patnácti letech zcela nový design z dílny Štěpána Malovce a Adama Turečka a nyní vypadá jako porcelánový kornout točené zmrzliny.

"Dostal jsem už všelijaké ceny, jsem držitelem i ceny Zlaté myši. Tuto bych pojmenoval jako Zlatou zmrzlinu," řekl dvaasedmdesátiletý režisér před zaplněným sálem kina Hvězda.

Greenaway také publiku oznámil, že přijal nabídku Opery Národního divadla. Ve Stavovském divadle v Praze má režírovat Mozartovu operu Don Giovanni.

Režisérův film o lásce, zločinu, sexu a obžerství Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec patřil v sobotu mezi první promítané snímky Letní filmové školy. Po převzetí ceny Greenaway představil publiku svůj zatím poslední film Goltzius a společnost Pelikán.

Greenaway měl v kině Hvězda na Letní filmové škole též přednášku nazvanou Smrt kinematografie.

Podle pořadatelů řekl, že klasická kinematografie zemřela ve chvíli, kdy byl vynalezen dálkový ovladač. Nová kinematografie by podle Greenawaye měla existovat bez tradičního plátna, příběhu, herců a kamery.

AŽ 5000 NÁVŠTĚVNÍKŮ

První filmy mohli návštěvníci letošní Letní filmové školy, kterých se očekává až 5000, zhlédnout již v pátek. V sobotu město zaplnili filmoví fanoušci. Už dopoledne bylo akreditováno na 3900 účastníků a jejich číslo podle pořadatelů dál stoupá. "Po dobu Letní filmové školy se město změní, přijíždí sem spousta návštěvníků. Už jsme se naučili dávat škole město k dispozici. Je to pro nás jedna z prioritních akcí," řekl starosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský. Letní filmová škola Uherské Hradiště se koná počtyřicáté, jde o největší nesoutěžní filmový festival v zemi.

„Jak to udělat? Nevím,“ řekl režisér. „Ale než Picasso začal malovat abstraktně a než moderní hudba opustila harmonii, nikdo si takové věci taky neuměl představit.“

Následně Greeenaway divákům promítl několik svých hravých filmových variací na obrazy starých mistrů. „Co všechno mohl Michelangelo dokázat, kdyby býval měl elektřinu!“ zvolal poté režisér.

Ten v neděli také zahájí výstavu svých kreseb k připravovanému filmu Ejzenštejn v Guanajuatu.

Greenawayovy filmy nabízejí obrazovou dokonalost, strhující výtvarné pojetí a mnohdy kruté, krvavé a sexuální příběhy.

Režisér, malíř a básník Greenaway miluje filmovou hru s konvencemi, symboly a šiframi. Jeho díla připomínají hádanky a divák je přizván k jejich luštění.