Film je mrtev, prohlásil na Letní filmové škole britský umělec Peter Greenaway, který poslední roky své režisérské kariéry věnuje intenzivní práci na tom, aby film definitivně zabil nahuštěným multimediálním obrazem.

Přesněji řečeno, aby ukázal, že film není žádná narace, veselé či smutné vyprávění nějakého příběhu, jak se zdá z převažující produkce, nýbrž ryze obrazové médium.

Dalo by se tedy říct, že Greenaway neohlašuje "smrt filmu" jako takového, ale útočí jen na specifickou formu filmu, která skrze komerční zájmy vládne celému filmovému průmyslu.

Je to útok na "sšelmilý film" (šelma, jež nás svádí a odvádí pozornost od esencí věcí), jak běžné produkci říká český teoretik Martin Čihák, který ve své vynikající knize Ponorná řeka kinematografie obrací pohled na "filmové dění" zcela jiného typu, jež pracuje s "původními", dosud nevyčerpanými možnostmi tohoto média světla a tmy, pohybu a času.

Greenawayovo provokativní tvrzení připomíná vyhlášení "smrti autora" v 60. letech či "smrti filozofie" nebo "konce velkých příběhů". Ani žádná z těchto starších přelomových tvrzení nemají a také nikdy neměla mít absolutní význam. Jejich smysl spočíval spíše v jiném natočení perspektivy a tím i v otevření nových světů zkoumání a žití.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se