Rusko se chystá zakázat zahraniční filmy, které Rusy ukazují nelichotivě. Oznámila to státní agentura Itar-Tass po jednání kulturního výboru horní komory ruského parlamentu, které proběhlo minulý týden.

“Měli bychom zakázat distribuci filmů, ve kterých je vše týkající se Ruska a ruské kultury démonizováno a primitivně či vulgárně zjednodušováno,” prohlásil senátor a člen výboru Batu Chasikov.

Konkrétně má prý na mysli filmy, ve kterých se “scenárista či režisér rozhodnou znázornit Rusy jako hrozbu lidstva”.

Výjimkou by měly být filmy, které Chasikov, bývalý mistr světa v kickboxu, považuje za umělecké.

Konkrétní tituly poslanec uvedl, v rozhovoru ale apeloval na ruské filmaře, aby natáčeli vlastenecké snímky. “Momentálně v našich filmech nemáme dost hrdinů, ke kterým by diváci mohli vzhlížet,” řekl poslanec.

Ještě tentýž den ruské ministerstvo kultury vydalo oficiální seznam “100 klasických zahraničních filmů”, které naopak považuje za dostatečně vlastenecké.

Jsou mezi nimi například muzikálový film Kabaret, snímek Poslední císař, Titanic či protiválečný film Apokalypsa režiséra Francise Forda Coppoly.

Právě zařazení posledního snímku, který kritizuje americkou válku ve Vietnamu, zpochybnil komentář v ruském deníku Nezavisimaja gazeta.

“Je zvláštní vidět na seznamu protiválečný film, který se staví proti zabírání cizích území,” napsal list v narážce na nedávnou anexi Krymu a nynější zapojení ruských vojsk do války na východě Ukrajiny.

Britský deník Guardian dodává, že pokud by zákon navrhovaný Chasikovem začal platit, americký filmový průmysl by neměl čím kontrovat – na ruské filmy se totiž ve Spojených státech do kina příliš nechodí.

Rusko by se však zařadilo po bok Číny, která v uplynulých letech taktéž silně reguluje import filmů z USA.

Hlasů po tom, aby byly ruské filmy ještě vlastenečtější, v zemi přibývá. Několikrát se v tomto duchu vyjádřil i nynější ministr kultury Vladimir Medinskij, jehož úřad přerozděluje dotace na výrobu filmů.

Podle Medinského je třeba místo “elitářských a módních” snímků raději podporovat “díla talentovaných, sociálně angažovaných filmařů”.

Za názorný příklad vlasteneckého snímku ministr označuje například nedávný velkorozpočtový snímek Stalingrad režiséra Fjodora Bondarčuka.