Sedm Českých lvů a také Ceny české filmové kritiky pro film Petra Václava Cesta ven vrací toto divácky nedoceněné sociální drama na plátna kin. Premiéru mělo loni v květnu a v kinech jej vidělo necelých 5000 diváků. Pak z distribuce zmizelo.

"Mimořádný úspěch u akademiků i kritiků vyvolal reakci také mezi českými kinaři. Těm, kteří zvažují opětovné nasazení filmu do programů svých kin, se producenti z Moloko Filmu, koproducenti z České televize a společnost Aerofilms jako distributor rozhodli vyjít vstříc a umožnit jim znovuuvedení filmu za velmi vstřícných podmínek. Diváci tak v některých kinech ušetří až polovinu běžné ceny vstupenky," oznámil mluvčí distributora Jan Noháč.

"Množství cen nás samozřejmě příjemně překvapilo. Budeme rádi, když to probudí zvědavost těch, kteří snímek zatím neviděli. Chtěli bychom, aby měli možnost zhlédnout ho tak, jak si zaslouží: tedy na plátně," komentoval to Miloš Lochman ze společnosti Moloko Film, která snímek produkovala. "Cesta ven je v kontextu současné české kinematografie výjimečný počin, cestu k divákovi ovšem neměl zrovna dvakrát umetenou. Věříme, že film postupně docení i širší publikum a doufáme, že se na něj letos ještě do kin leckdo vypraví," řekl ředitel Aerofilms Ivo Andrle.

V programu jednosálových kin se Cesta ven začne opět objevovat v průběhu března a dubna. Od čtvrtka se uvádí v multikinech sítě CineStar, která díky týdennímu programovacímu cyklu zareagovala na úspěch filmu nejrychleji. Aktuální nasazení filmu Cesta ven lze sledovat na speciální internetové adrese. V současné době obsahuje informace o nasazení tohoto snímku ve dvou desítkách měst.

Už filmy Marian (1996) a Paralelní světy (2001) vzbudil režisér Petr Václav velkou vlnu zájmu doma i v zahraničí. Po třinácti letech nyní přišel s příběhem mladé romské matky, která se odmítá smířit s nepříznivým společenským statusem a snaží se vybojovat lepší život pro sebe a svou dcerku.

Cesta ven z obtížné situace je lemována zklamáním, ale také nadějí. Odvaha a rodičovský cit pomáhají hlavní hrdince překonat překážky v podobě dluhů, mantinelů většinové společnosti i problémů ve vlastní komunitě. Syrový snímek se vyhýbá soudům i patosu a k tématu přistupuje s věcným nadhledem a místy i svérázným humorem.