Americký film Pan, jehož hrdina se ocitne ve fantaskním světě plném pirátů, se o víkendu „prošel po prkně“.

Výroba velkorozpočtového snímku, který se odehrává v Zemi nezemi vymyšlené skotským spisovatelem a dramatikem Jamesem Matthewem Barriem, přišla společnost Warner Bros. na 150 milionů dolarů, další miliony pak utratilo na marketingu. Přesto film za první víkend v severoamerických kinech utržil mizivých 15,5 milionu dolarů.

Pan se tak přiřadil k Fantastické čtyřce a Zemi zítřka – největším komerčním zklamáním letošního roku.

„Je to obří neúspěch,“ uvedl Jeff Bock, analytik společnosti Exhibitor Relations, která zkoumá návštěvnost kin. „Další film s postavou Petra Pana v kinech hned tak neuvidíme.“

Titulu uškodily recenze a také vytrvalá žánrová konkurence v podobě snímku Hotel Transylvánie 2. Zřejmě i kvůli němu se Panovi nepodařilo přitáhnout do kina rodiny. Zhruba 55 procent diváků bylo žen a 52 procent starších 25 let. Film se promítal v 3515 kinech.

Pan měl mít původně premiéru v červenci, Warner Bros. ho ale odložili na říjen, aby stihli dokončit trikové scény. Ve snímku účinkují Hugh Jackman, herečka Rooney Mara a Garrett Hedlund. Pana režíroval Joe Wright, například autor snímku Pokání.

Je to i další neúspěch pro studio Warner Bros., které filmu dalo zelenou v naději, že by mohl nastartovat novou ságu rodinných snímků. Studio v poslední době obdobně neuspělo s několika nákladnými projekty – na snímcích We Are Your Friends, Jupiter vychází nebo Krycí jméno U.N.C.L.E. prodělalo desítky milionů dolarů.

Pana by mohly zachránit tržby v zahraničí, film se bude uvádět například v Číně. Aby si na sebe ale vydělal, potřebuje utržit 400 milionů dolarů. To bude zvlášť těžké, když se do kin příští týden chystá další rodinný snímek nazvaný Husí kůže.

„V zahraničí by se Panovi muselo dařit zcela výjimečně,“ tvrdí Phil Contrino, prezident a šéfanalytik serveru BoxOfice.com. „Nemyslím, že bude mít příští víkend slušnou návštěvnost.“

O takzvaném Kolumbově víkendu, který v USA o den prodlužuje svátek věnovaný Kryštofu Kolumbovi, ale v kinech zaškobrtaly i další filmy. Snímek Muž na laně nenaplnil očekávání společnosti Sony. Ta jej z 448 kin IMAX, kde se promítal minulý týden, nyní poslala do širší distribuce, celkem jej uvedlo 2500 biografů. Film ale utržil pouze 3,6 milionu dolarů.

Životopisně laděný snímek o provazochodci Philippu Petitovi a jeho odvážném přechodu na laně mezi věži Světového obchodního centra stál 35 milionů dolarů a režisér Robert Zemeckis i autoři efektů si s ním zjevně dělají naděje na Oscara. Za dva týdny v kinech ale Muž na laně utržil pouze 6,4 milionu dolarů. Zástupci Sony jsou zklamáni, že snímku nepomohly ani veskrze pozitivní recenze a ohlasy na inovativní využití 3D efektů.

„Je záhada, proč nepřišlo víc lidí. Je to jeden z těch filmů, na které se jen tak nezapomíná,“ tvrdí Rory Bruer, šéf distribuce Sony. „Všichni, kdo se na něm podíleli, do něj dali své srdce a duši.“

Neúspěch dvou titulů velkých společností znamenal, že celkovou návštěvnost kin musel o víkendu urovnat Marťan od společnosti Fox. Tento sci-fi thriller oproti minulému týdnu ztratil jen mírných 32 procent návštěvnosti, utržil dalších 37 milionů dolarů a v severoamerických kinech už má na kontě 108,7 milionu.

Neobvyklou výdrž má též Hotel Transylvánie 2 od Sony. Během svého třetího víkendu utržil 20,3 milionu dolarů, celkem už je na 116,8 milionech.

Pan skončil na třetím místě, žebříček pěti nejnavštěvovanějších snímků tak uzavírají snímky Stážista od Warner Bros., jenž utržil 8,7 milionu, a Sicario od Lionsgate se 7,3 miliony. Stážista už dohromady vygeneroval 49,6 milionu, Sicario 26,7 milionu.

Do limitované distribuce Universal o víkendu poslal snímek Steve Jobs, který ve čtyřech kinech utržil 521 tisíc dolarů – tedy přes 130 tisíc v jednom biografu, což je nejlepší průměr v roce. Studiu dává velké naděje před 23. říjnem, kdy tento snímek o zakladateli společnosti Apple vstoupí do širší distribuce.

„Je to film tak dobře natočený, že nepůsobí jako živoopis jednoho člověka, ale spíš umělecké dílo,“ je přesvědčený Nicholas Carpou, šéf americké distribuce Universalu.