Ve filmech amerického nezávislého režiséra Spikea Leeho vždy zněl hlas pouliční moudrosti. Také v jeho nové satiře Chi-Raq se ozývá radikalita protestu po vzoru černošského aktivisty Malcolma X, ale rovněž tu silně rezonuje výzva k "nenásilnému odporu", kterou hlásal Martin Luther King. Především však Lee ve svém novém filmu spojil hip hop a antické divadlo.

Chi-Raq je první filmovou produkcí serveru Amazon.com. Ten se přidává k sílícímu trendu internetových televizí. Mezinárodní premiéru bude mít provokativní snímek za dva týdny na festivalu Berlinale. Už nyní si ho lze také v Česku koupit na Amazonu.

"Je snazší se coby černoch stát prezidentem Spojených států než ředitelem filmového studia," pronesl režisér Spike Lee loni v listopadu na adresu Hollywoodu. Lee, který získal čestného Oscara, bude i po vyhlášení letošních cen akademie jediným afroamerickým držitelem sošky za loňský rok.

Z nedostatku "barevné" pestrosti v oscarových nominacích už se v Americe stal menší skandál, který bulvární deník The New York Post shrnul na obálce palcovými titulky komentujícími sněhovou bouři: "Tento víkend bude… více bílo než na Oscarech."

Ve snímku Chi-Raq však neúnavný společenský glosátor Lee cílí především do "vlastních" řad. Ke kritice pouličního násilí mezi gangy v dnešním Chicagu si vybral vpravdě nezvyklou formu: adaptaci 2400 let staré politické komedie Lysistrata od řeckého dramatika Aristofana. V Chicagu bylo v uplynulých letech zabito více Američanů než ve válkách v Iráku a Afghánistánu dohromady, odtud ironická slovní hříčka, spojující Chicago a Irák, která dala filmu název.

Chi-Raq je též přízvisko hlavního protagonisty, rapera a gangstera, mezi jehož nejnebezpečnější zbraně patří nabroušený jazyk a nabitý samopal. Proti eskalujícímu násilí v ulicích se však postaví ženské zbraně. Lee převedl ústřední motiv Lysistraty − spojenectví žen, které odpírají mužům sex, aby zabránily násilí a válce − do současných kulis a do přitažlivé audiovizuální podoby. Jde o režisérův nejvýraznější a nejzábavnější film za dlouhé roky, o společenskou satiru v rozverné formě bizarního muzikálu.

Nakažlivé heslo ženské komunity "Nebude mír, nebude číča" se brzy dostane z chicagské čtvrti do celého světa a protestující jej ve vtipném sestřihu vykřikují v mnoha jazycích. A že původní slůvko "pussy" neodkazuje ke koťátkům, už Čechům dostatečně názorně vysvětlil pan prezident.

Spike Lee se spoluscenáristou Kevinem Willmottem napsali velkou část dialogů ve verších a podobně jako v nejlepších hiphopových skladbách se v nich rýmují opravdu překvapivá slova.

S největší rozkoší své úderné květnaté repliky pronáší Samuel L. Jackson v roli vypravěče a průvodce, k dalším výrazným postavám patří kazatel v podání Johna Cusacka či Wesley Snipes hrající vůdce jednoho z gangů. Ale v hlavní roli jsou tu ženy.

Po vzoru antických dramat se veškeré násilí odehrává za scénou, vizuálně je ovšem film zcela současnou "hrou". Je trochu nevyrovnaný a stojí především na síle jednotlivých výstupů. Způsob, kterým v radostné nadsázce a živelném erotickém jiskření ukrývá obžalobu války, však přináší jeden z nejsvěžejších filmových zážitků poslední doby.

Osudové antické tragédie se snadno vepisují do současných filmových dramat. Spike Lee vzal jejich mnohem méně filmově vděčnou sestru komedii a ukázal, že může jít o skvělý způsob, jak filmovým jazykem vyjádřit ryze dnešní potíže.