Když je na festivalu v Cannes uveden životopisný snímek o Jeanu-Lucu Godardovi, jenž má ve franouzské kinematografii pověst poloboha, divák by čekal samou úctu.

Nový film nazvaný Redoubtable však takový není. Režiséra Godarda představuje jako dětského, záštiplného suchara.

Autorem snímku je Michel Hazanavicius, jenž roku 2012 získal pět cen Oscar za svůj němý černobílý titul The Artist. Od té doby svou tvorbou provokuje právě následovníky Godarda, tedy autora filmů jako U konce s dechem a obecně klíčové osobnosti nové vlny 60. let. Godard dodnes natáčí náročná avantgardní díla.

Debata o jeho tvorbě letos přesáhla až do Cannes, kde mezi představitelem Godarda a režisérem snímku Hazanaviciusem přerostla ve slovní potyčku.

Snímek Redoubtable se zaměřuje na Godardovo manželství s o šestnáct let mladší Anne Wiazemskou. Film je zasazen do roku 1968, kdy Paříží hýbou studentské protesty, Godard se zříká své dosavadní tvorby i východisek svých současníků a prohlašuje, že nadále bude spolupracovat jen s maoisty.

Ve scénách, které vzdáleně připomínají Vzpomínky na hvězdný prach režiséra Woodyho Allena, Godardovi servilně podlézají fanoušci, kteří o jeho nová východiska vůbec nestojí – jen chtějí, aby se filmař vrátil ke své starší vtipné tvorbě.

Od pařížských barikád se pak Redoubtable přesouvá k plážím v Cannes. Godard zde dosáhl toho, že tehdejší ročník festivalu byl zrušen s ohledem na vážnost politické situace. Tím ovšem režisér zarmoutil svého přítele, jenž chtěl na festivalu uvést nový film.

Časopis Hollywood Reporter napsal, že autoři filmu Redoubtable zvolili zasvěcený a svěží přístup, jak popsat zásadní obrat v kariéře výjimečného, dodnes činného umělce.

„Film několikrát odzbrojujícím způsobem nahlédne za Godardovu neprostupnou masku. Skuteční obdivatelé kinematografie ale Redoubtable nejspíš odmítnou jako film, který je příliš ukvapený a neuctivý. Běžné diváky možná pobaví, ale těžko zanechá vážnější dopad,“ konstatoval Hollywood Reporter.

Godarda ve filmu ztvárnil třiatřicetiletý Louis Garrel, syn režiséra Philippa Garrela, jenž navazoval na Godarda a další tvůrce nové vlny 60. let. Herec v Cannes přiznal, že váhal nad tím, zda roli přijmout.

„Louis velice dbá na to, co si o jeho výkonu pomyslí Godardovi fanoušci. Já jsem mu ale řekl, že na tom nesejde. Chci, aby náš film vidělo co nejvíc lidí. A většině lidí je Godard ukradený,“ poznamenal režisér Hazanavicius.

To Garrela sedícího vedle něj vyburcovalo k okamžité odpovědi. „To je absurdní!“ vyprskl. „To je jako říct, že většině lidí nesejde na Caravaggiovi,“ ohradil se v narážce na proslulého italského malíře z 16. století.

Spor nakonec uklidnila herečka Bérénice Bejo, která před Redoubtable účinkovala už v Hazanaviciusově starším snímku The Artist.

„Spoustě lidí jsou filmy obecně ukradené, nejen ty Godardovy,“ řekla Bejo. Vyslovila tak názor, který na festivalu v Cannes příliš často nezaznívá.