Film o tom, jak katastrofálně může skončit reklamní kampaň na současné umění, v neděli večer získal hlavní cenu na festivalu v Cannes, takzvanou Zlatou palmu.

Snímek nazvaný The Square vypráví o manažerovi muzea, jenž otevírá novou výstavu a v jejím rámci divákům poskytuje symbolický prostor, kde se mohou svobodně vyjádřit k čemukoliv.

Autorem snímku je třiačtyřicetiletý Švéd Ruben Östlund, z jehož tvorby bylo v českých biografech možné vidět předešlé tituly Vyšší moc, Hra nebo Incident v bance.

Östlund na filmu spolupracoval s muzeem designu ve švédském Värnamu, jež podobný prostor svým návštěvníkům skutečně poskytlo. Lidé jej využili k tomu, aby protestovali, koncertovali či předkládali nabídky k sňatku.

Americká televize CNN vítězný snímek označila za satiru performance a umění ve veřejném prostoru. Podle ní se The Square zabývá i tím, jak se současné umění vzdaluje lidem a jak bezskrupulózní jsou ti, kteří jej propagují.

„Vašimi konkurenty nejsou jiná muzea, nýbrž přírodní katastrofy a teroristické hrozby,“ říká například ve filmu marketingový manažer muzea zaměstnancům.

Grand Prix neboli druhou hlavní cenu festivalu v Cannes obdržel čtyřiapadesátiletý Maročan Robin Campillo za film 120 Beats per Minute. Ten se vrací do Francie 90. let minulého století a přibližuje prostředí aktivismu v době, kdy sílí obavy z AIDS a narůstají počty jeho obětí.

Práva na českou distribuci tohoto filmu v Cannes koupila společnost Film Europe. Do tuzemských kin by ho měla uvést v říjnu v rámci svého festivalu Be2can.

Cenu za režii v Cannes v neděli získala šestačtyřicetiletá Američanka Sofia Coppolová, autorka dramatu Oklamaný. Odehrává se za americké občanské války a vypráví o žákyních i učitelkách dívčí školy, které mezi sebe vezmou zraněného vojáka.

„Režisérka Coppolová z výchozí zápletky nebuduje thriller, nýbrž černou komedii plnou toužebných pohledů, chichotání a drobných ženských her,“ napsaly v recenzi filmu Hospodářské noviny.

Také snímek Oklamaný už brzo uvidí čeští diváci, do kin jej 13. července uvede distribuční společnost CinemArt.

Nejlepší herečkou byla na festivalu vyhlášena čtyřicetiletá Němka Diane Krugerová za film In The Fade. Ztvárnila v něm Němku, jejíž turecký manžel i syn jsou zabiti při teroristickém útoku.

Snímek natočil turecko-německý režisér Fatih Akin a zaměřil se v něm zejména na rasově a etnicky motivované útoky německých neonacistů na příslušníky menšin.

Nejlepším hercem byl vyhlášen dvaačtyřicetiletý Američan Joaquin Phoenix za film You Were Never Really Here skotské režisérky Lynne Ramsayové. Phoenix v něm hraje válečného veterána, jenž se snaží ochránit mladou dívku před světem prostituce a obchodu s lidmi.

A film You Were Never Really Here v Cannes uspěl ještě jednou, získal též cenu za scénář. Jeho autorka Ramsayová se však o sošku dělí s řeckým režisérem Yorgosem Lanthimosem a scenáristou Efthymisem Filippou, autory dramatu The Killing of a Sacred Deer. Ten jinak z nedělního udílení cen vyšel naprázdno, přestože jej mnozí považovali za favorita přehlídky.

Prix du Jury neboli Cenu poroty si z Cannes veze ruský režisér Andrej Zvjagincev za snímek Loveless, který začíná jako rodinné drama. Muž i žena z rozpadajícího se manželství si najdou nové milence, podcení však to, jaký bude mít situace dopad na jejich dvanáctiletého syna. Ten z domu uteče.

„Milostné drama Loveless ukazuje, co se skrývá v našich tělech, byť navenek říkáme cokoliv. Láska, ať už milenecká či mateřská, je tu vyobrazena nejen jako něco duchovního či emočního, ale též jako ryze tělesný stav,“ napsaly o filmu Hospodářské noviny.

Z jubilejního sedmdesátého ročníku festivalu v Cannes s prázdnou neodjíždějí ani Češi. Už v sobotu se vyhlašovaly ceny druhé soutěžní sekce zvané Un certain regard, kde uspěl íránský režisér Mohammed Rasoulof s filmem o perzekuci nevinného muže zvaným Lerd. Za ním stojí mimo jiné čeští koproducenti, konkrétně Kaveh Farnam ze společnosti MediaNest a supervizor trikových scén Michal Křeček z postprodukčního studia Magiclab.

„Snímek se k nám dostal v poslední minutě, a to hlavně kvůli bezpečnosti, protože režisér Rasoulof byl za svoje filmy perzekvován,“ uvedl Křeček po udělení ceny.

Češi na vizuálních efektech filmu Lerd spolupracovali přímo s kameramanem i střihačem. Konkrétně vytvořili třeba scénu, v níž poletuje hejno téměř pěti set ptáků.

Cenu zvanou Zlatá kamera, která se uděluje napříč soutěžními sekcemi, obdržela francouzská scenáristka a režisérka Léonor Serrailleová za film Jeune femme. Ten měl premiéru v sekci Un certain regard. Snímek se odehrává v Paříži a zaměřuje se na mladou ženu krátce po rozvodu. Režisérka film natočila v době, kdy byla těhotná.

Porotu letošního festivalu v Cannes vedl španělský režisér Pedro Almodóvar, dále v ní zasedli německá režisérka Maren Adeová, americká herečka Jessica Chastainová, čínská herečka Fan Ping-ping, francouzská filmařka Agnès Jaouiová, jihokorejský režisér Park Chan-wook, hollywoodský herec Will Smith, italský režisér Paolo Sorrentino a francouzský skladatel Gabriel Yared.

V porotě druhé soutěžní sekce Un certain regard byl letos Karel Och, umělecký ředitel festivalu v Karlových Varech.