Existuje hollywoodská síla schopná konkurovat superhrdinským filmům, jimž momentálně patří svět či přinejmenším pokladny kin? Studio Universal věří, že taková síla by mohla povstat z hrobů. Věří tomu tak moc, že snímkem Mumie, který včera vstoupil do českých kin, chce založit celou ságu.

Potvrzuje to i nové logo Dark Universe, které se na plátně objeví hned po nápisu Universal. Pokud Mumie uspěje, brzy kina zaplaví všechna hororová monstra, která založila slávu tohoto studia ve 30. letech minulého století − od Frankensteina po Drákulu.

A když Tom Cruise coby hledač a překupník starožitností Nick Morton se svým parťákem doslova vklouzne do záběru pod salvou kulek, vypadá to na nadějný start ve stylu Indiana Jonese, dalšího slavného dobrodruha s oblibou v archeologii.

Nacházíme se v Mezopotámii… nyní známé jako Irák, praví vtipně načasovaný titulek se záběrem na starodávnou sochu. Vzápětí ji skropí salva ze zbraní náboženských radikálů, kteří starověké památky nemají v úctě. Totéž by ale šlo říct o Nickovi, pro nějž jsou starožitnosti jen přivýdělkem na černém trhu.

Egyptský sarkofág, který v Iráku nalezne, však Nickovi místo balíku peněz přinese prokletí. Jeho následkem je nesmrtelnost, jak se hrdina přesvědčí, když bez škrábnutí přežije pád letadla, a také velmi podivné halucinace, což si uvědomí záhy.

Samotný pád − během něhož Nick víří prostorem letadla se svou kolegyní, chvilkovou milenkou a ukázkovým příkladem pořekadla "Co se škádlívá, rádo se mívá" − byl natočen ve skutečném stavu beztíže. Ta scéna vypadá velmi dobře a je důkazem, jak vážně to se startem nové filmové série myslí studio Universal i herec Tom Cruise, jenž je též producentem snímku.

Nová Mumie nechce být jen béčkovou akční jízdou plnou digitálních triků jako stejnojmenný film z roku 1999. Pokouší se smíchat klukovské dobrodružství s děsem trochu seriózněji. V tom je snímek sympatický, ale také je to jeho prokletí.

Když se děj přesune do Evropy, kde dříme další náhodou otevřený dávný hrob, Nicka začne pronásledovat duch mrtvého parťáka a přeludy v podobě záplav hlodavců či mumifikované egyptské princezny. Ta ovšem není žádnou halucinací, nýbrž postavou z masa a kostí. Hlavně z těch kostí, podobně jako její noví, "polibkem smrti" čerstvě mumifikovaní pohůnci.

Film

Mumie
Režie: Alex Kurtzman
CinemArt, česká distribuční premiéra 8. června

Snímek Mumie pojí horor s legráckami trochu podobně, jako to letošní film Král Artuš činil s temným fantasy. Mumie je méně experimentální a především má v rukávu spoustu ikonických postav, které lákají na případné další díly ságy: už zde se objevuje herec Russell Crowe coby doktor Jekyll ukrývající v sobě pana Hydea, výhledově chce studio Universal natočit ještě novou verzi Frankensteinovy nevěsty s Javierem Bardemem či Neviditelného muže s Johnnym Deppem.

Mumie tedy působí spíš jako rozcvička na další tituly. Zaujme drobnostmi, docela odsýpá, chybí jí však velkolepé akční scény či důkladnější práce s postavami.

Tom Cruise hraje svého typického nedospělého rošťáka, tvářícího se, že neví, která bije. To však neomrzí. Zvlášť když se Cruise musí vyrovnávat nejen s následky svých činů, ale také kletby, která z něj dělá částečně záporného hrdinu.

V samém závěru Mumie nabídne i pár skutečně temných obrazů, vždy však s přípodotkem, že do budoucna půjde především o dobrodružství. Škoda že tady ho nebylo o něco víc. I tak je vidina jiného typu "hrdinů" než těch kostýmovaných docela lákavá.

Zámořští kritici nejsou nadšení a závratné tržby se neočekávají. Přes všechny nedostatky však divák chce Mumii a jejím ohnilým nemrtvým následovníkům držet palce.