Pedagogové a studenti pražské FAMU protestují proti tomu, aby ze školy odešel dokumentarista Vít Janeček. V pondělí zaslali otevřený dopis novému děkanovi školy Zdeňkovi Holému.

Ten Janečkovi, který na FAMU působí patnáct let, neprodloužil smlouvu.

Od Holého loňského nástupu patřil dokumentarista k veřejným kritikům nového děkana. Svůj odchod vnímá jako porušení akademických svobod.

Holý neprodloužení smlouvy odůvodňuje právě tím, že Janeček veřejně poškozoval dobré jméno FAMU.

Také signatáři dopisu, mezi nimiž jsou filmaři Karel Vachek, Vít Klusák, Martin Ryšavý nebo filozof Miroslav Petříček, vyjádřili obavu, že Janečkův odchod může souviset s veřejným vyjadřováním jeho názorů na školu i společnost.

Podle signatářů dopisu Holý uvedl, že hlavním odůvodněním neprodloužení smlouvy Janečkovi bylo "poškozování dobrého jména FAMU", "neetické chování" z Janečkovy strany a "absence sebereflexe".

Z nedávné doby je Janeček spolu se Zuzanou Piussi autorem dokumentu Selský rozum, který nahlíží na vztah podnikání a politického působení Andreje Babiše. Holý už v médiích spojitost s tímto filmem vyloučil.

V pondělním rozhovoru pro DVTV děkan znovu odmítl, že by za rozhodnutím neprodloužit Janečkovi smlouvu byl politický tlak. "Já Andreje Babiše v životě neviděl, v životě mi nevolal," řekl Holý. "Hlavní důvod je ten, že Vít Janeček je ve své kritice velmi manipulativní, často lživý," dodal v souvislosti s Janečkovou kritikou vedení FAMU.

Holý dříve nabídl Janečkovi, aby ve škole působil externě, což však dokumentarista odmítl. "Vnímám to jako vyobcování z akademické obce, jako to, že vám ponechají občanství, ale zbaví vás volebního práva," řekl v pondělí Janeček.

Trestá se na FAMU kritika? Vít Janeček ve svých textech lhal a manipuloval, tvrdí děkan Holý
Trestá se na FAMU kritika? Vít Janeček (vpravo) ve svých textech lhal a manipuloval, tvrdí děkan Zdeněk Holý (vlevo).

Ten prý celou věc vnímá zásadně politicky a jako snahu zbavit se nepohodlného kritika. Potvrdil, že mu Holý vytkl to, co zmiňují signatáři dopisu, a že kritiku obsahovaly články v odborném časopisu Cinepur staré několik měsíců.

„Já myslím, že instituce se (kritizovat) mají. To je, jako kdybyste říkal, jestli mají noviny psát o veřejných institucích, o tomto státě, politice. Veřejná instituce je nějaký prostor, který by se měl reflektovat, a určitě se to moc nedělá tímto mým způsobem,“ odpověděl v rozhovoru Janeček na dotaz, zda bylo správné, že veřejně kritizuje svého zaměstnavatele.

„Tím textem jsem svým způsobem riskoval. Text končí už v éře nového děkana a glosoval jsem tam první kroky, které mi přišly překvapivé a zároveň se ukázaly podle mě dost signifikantní pro další období,“ dodal dokumentarista.

Podle Holého by toto bylo v pořádku, kdyby nebyl zvolen nový děkan. „Kdyby za mnou Vít Janeček přišel a nejdřív mě se svými argumenty seznámil, ale on text zveřejnil v době mého nástupu do funkce. Spousta pedagogů se k tomu textu nevyjádřila proto, že Vít Janeček má na škole pověst demagogického argumentátora, a spousta lidí s ním nechce ani zapřádat polemiky,“ reagoval Holý.

Ze školy Janeček neodchází rád, ale věří tomu, že zveřejnění okolností jeho odchodu situaci na FAMU pomůže. "Považuji za pošlapání akademických svobod, pokud odpovědí na článek v oborovém časopisu má být vyhazov z vysoké školy. Považuji za skandální, že to nechápe děkan a možná ani rozšiřující se okruh lidí, kterými se obklopuje," uvedl Janeček.

"Ani my nemusíme souhlasit se všemi jeho názory a kroky, a často s Vítem Janečkem i ostře polemizujeme, ale není to dle nás důvodem pro neprodloužení smlouvy – jemu ani jakémukoliv jinému akademickému pracovníkovi," uvedli signatáři dopisu.

Podle nich je skandální, že se důvodem pro odchod jakéhokoliv člena akademické obce mohou stát jeho kritické postoje k vedení školy.

Vít Janeček je jedním ze zakladatelů Centra audiovizuálních studií známého pod zkratkou CAS, bývalý vedoucí FAMU International a reformátor její současné podoby, bývalý předseda Akademického senátu FAMU a jeden z hlavních pedagogů katedry dokumentární tvorby, CAS a FAMU International.

Signatáři dopisu uvádějí, že Janeček se jako absolvent filmové vědy i režisér pohybuje jak na teoretickém, tak praktickém poli a coby tvůrce patří k nejrespektovanějším osobnostem tuzemské porevoluční dokumentární scény.

Neprodloužení smlouvy Janečkovi přichází jen několik měsíců po ukončení letité spolupráce s další významnou osobou českého kinematografického prostředí, současným ředitelem Národního filmového archivu Michalem Bregantem. Ani v jednom z případů prý děkan adekvátně nevysvětlil ukončení úvazku.

Dopis podepsaly přes tři desítky pedagogů, zhruba dvě stovky studentů FAMU a dvě desítky lidí z oboru mimo školu.