Z českého hudebního trhu odchází další velká nadnárodní značka. Poté, co své působení v Česku roku 2010 ukončila firma Warner Music, uzavře tuzemskou kancelář i současná trojka na českém trhu s hudbou Sony Music. Informoval o tom server Borovan.cz, informaci HN potvrdila zástupkyně české Sony Music Jana Benešová.

Oficiální důvody odchodu z českého trhu ještě Sony Music nezveřejnilo, tudíž lze o příčinách jen spekulovat. Jako nejpravděpodobnější se však jeví vysvětlení, že za stávající situace je Česko již příliš malým trhem na to, aby se firmě vyplatilo udržovat místní pobočku. Celosvětový trh s hudbou v roce 2012 sice mírně stoupl, ten český se ale smrsknul o 6 procent na stávajících 280,9 milionu korun. Z těch tvoří podíl Sony 19,5 procenta, tzn. okolo 14,4 milionu korun.

K ukončení provozu české pobočky Sony Music dojde společně s uzavřením kanceláře firmy v Maďarsku. Právě tamní ředitel József Szarka od 1. března loňského roku fakticky vedl i českou a slovenskou kancelář. Manažersky se obě pobočky propojily poté, co firmu opustil dlouholetý ředitel Zbyněk Knobloch.

"Stoprocentně potvrzené je zatím pouze to, že se pobočka Sony Music Entertainment stahuje z našeho trhu. Co bude v dalších měsících a jak bude vypadat distribuce, marketing i správa digitálního trhu, se v tuto chvíli řeší," uvedla Benešová.

SONY MUSIC V ČESKU

Sony Music vstoupila na československý trh roku 1990, jako první titul licencovala společnosti Bonton album kapely Rolling Stones nazvané Steel Wheels. Samostatná česká pobočka Sony Music vznikla o rok později. V roce 1998 se Sony Music a Bonton Music spojily v jednu firmu, načež v květnu 2003 Sony Music odkoupila podíl Bontonu. Od té doby operovala v Česku a na Slovensku pod hlavičkou Sony Music Entertainment ČR.

Právě to bylo mělo nejvíc zajímat i koncového zákazníka. Sony Music totiž v Česku distribuuje řadu úspěšných titulů, z těch letošních například nová alba Depeche Mode, Davida Bowieho či naposledy Daft Punk, jejichž odbyt se má pohybovat v řádu tisíců vyexpedovaných nosičů. Oficiální čísla Mezinárodní federace hudebního průmyslu nezveřejňuje, například Daft Punk ale aktuálně vedou žebříček prodejnosti v ČR.

Pod Sony Music také spadají všechna dosavadní alba písničkáře Tomáše Kluse, jednoho z komerčně nejúspěšnějších českých hudebníků (jeho poslední desky Racek se prodalo přes 70 tisíc nosičů). Letos na podzim měla firma vydat i debutové album mladého hudebníka a herce Adama Mišíka. Právě Mišíkovo album mělo v Sony znovunastartovat vydávání české hudby, do které z velkých vydavatelství nyní investují především Universal Music a Supraphon.

V dalších týdnech a měsících budou nadnárodní kanceláře Sony rozhodovat hlavně o tom, jakým způsobem firma zajistí, aby byly její nahrávky na českém trhu i nadále fyzicky k dostání. Čistě teoreticky je ve hře i varianta, že by o katalog Sony Music mohl usilovat některý z konkurentů na tuzemském trhu, například současná dvojka na trhu Supraphon, který v roce 2010 podobně získal licenci na dovoz alb Warner Music.

Graf prodejnosti hudby v ČR za rok 2012