Skotský hudebník David Byrne se vydal na washingtonský Kapitol. Minulý týden sem zavítal jako člen správní rady organizace SoundExchange, která vybírá a posléze distribuuje autorské honoráře od internetových streamovacích rádií typu Pandory či satelitní stanice SiriusXM.

Podle magazínu Billboard.com Byrne zamířil za demokratickým členem Sněmovny reprezentantů Jerroldem Nadlerem, který dlouhodobě podporuje iniciativy týkající se hudebníků a hudebního průmyslu.

Nadler je od dubna jedním z předkladatelů zákona Fair Pay Act, který chce upravit platby ze strany amerických rádií za každou přehranou skladbu. Podle nynějšího zákona rádia platí pouze vydavateli a autorovi skladby, nikoliv interpretovi, který ji natočil.

„Když si vybavíme píseň Respect, vybavíme si ji v podání zpěvačky Arethy Franklinové. Spousta z nás je šokována, že ze všech přehrání této skladby v rádiích Aretha nikdy nevydělala ani cent,“ uvedl Byrne.

Spojené státy jsou podle něj jedinou ze čtyřiatřiceti zemí OECD, která interpretovi skladby odpírá právo na autorský honorář za přehrání v rádiích. „Řadíme se tím vedle Íránu, Severní Koreje, Číny, Vietnamu či Rwandy. Ostatní světové země interpretům přiznávají alespoň drobnou částku za to, že se jejich hudba v rádiích hraje,“ řekl Byrne.

Dodal, že nezávislých a univerzitních rozhlasových stanic by se navrhovaný zákon Fair Pay Act netýkal – ovlivnil by pouze komerční rádia, která si hudbou vydělávají.

Podle dubnové zprávy Americké asociace nezávislé hudby A2IM, která návrh zákona podporuje, nyní interpreti přicházejí zhruba o 100 milionů dolarů ročně.

Kongres ještě o zákonu nehlasoval, nikde ale není řečeno, že jej odsouhlasí. Přímo proti Nadlerově zákonu byl předložen i takzvaný Local Radio Freedom Act, který se naopak snaží zabránit tomu, aby americkým rádiím vznikala povinnost vyplácet další honoráře.

Návrh jiného zákona zvaný Songwriter Equity Act chce pro změnu ohlídat, že částka, kterou z každého přehrání písně obdrží textař, se v případě vyplácení peněz interpretům nezmenší.