Polská jazzová zpěvačka Natalia Mateo, která žije v Berlíně, ve čtvrtek převezme německou hudební cenu Echo. Obdržela ji v kategorii pro nejlepšího nováčka za svoji loňskou deskou Heart of Darkness, kterou vydalo také v Česku známé jazzové vydavatelství ACT Music.

Třiatřicetiletá zpěvačka se v nedávném rozhovoru pro stanici Deutsche Welle označila za migrantku a vysvětlila, proč je pro umělce obtížné žít v cizí zemi.

„Máme takzvaná moderní resumé a naše životy se odehrávají v několika různých zemích. Setkávání se s cizími a jinými světy je prostě součástí moderního života. Utváří nás to, ale také nás to může vést k radikálnějším názorům,“ uvedla.

Poláci žijící v Německu podle zpěvačky většinou oscilují mezi dvěma extrémy. „Buď zcela zavrhnou své kořeny, nebo se jich urputně drží. Pravda přitom většinou bývá někde uprostřed,“ tvrdí.

„Pokud mezi sebou a společností, ve které žijete, uděláte tlustou čáru a uzavřete se do svého světa, nikdy s okolím nenavážete pořádný vztah,“ tvrdí zpěvačka, za níž prý Němci po koncertech chodívají a říkají jí, že je lepší, když zpívá v polštině.

Natalii Mateo německému publiku objevil tamní jazzový producent Ristau, zároveň šéf vydavatelství ACT. Vloni ji produkoval desku Heart of Darkness, s níž nyní zpěvačka prorazila do světa.

Pochvalně o jejích koncertech napsaly německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, týdeník Die Zeit nebo časopis Jazzpodium. S videoklipem, v němž interpretuje jazzový standard Strange Fruit, se zpěvačka zase dostala až na stránky amerického jazzového blogu Nextbop.com.

Vloni si Natalii Mateo jako hosta na koncert pozval renomovaný jazzový bubeník Manu Katché.

Natalia Mateo se narodila roku 1983 v Polsku jako Natalia Kowalczyková. Když jí byly čtyři, rodina se přestěhovala do Rakouska, aby se po deseti letech opět vrátila do Polska. Tam zpěvačka chodila na katolickou střední školu. „Hudbu ani umění tam neučili,“ poznamenává dnes v rozhovorech.

Ke zpěvu mohla mít vztah díky rodině, její otec je operním zpěvákem. Mateo prý ale v dětství byla často nemocná, kvůli tomu měla podlomené sebevědomí a se zpěvem si nevěřila.

Teprve když se v dospělosti přestěhovala do Berlína a začala tam studovat angličtinu, uvědomila si, že se chce věnovat hudbě. Našla si učitelku hry na klavír, poměrně rychle se rozhodla, že místo klasické hudby dá přednost jazzu, a nakonec se přihlásila na studium jazzového zpěvu na hudebním institutu v Osnabrücku.

Svoji debutovou desku nazvanou You vydala před třemi roky a kromě lidových polských písní na ni zařadila už i několik vlastních kompozic.

Ty se objevují také na loňském albu Heart of Darkness, nazvaném podle románu Srdce temnoty britského spisovatele polského původu Josepha Conrada. Zpěvačka na desce také interpretuje skladby od rockera Lou Reeda, francouzského komponisty Michela Legranda nebo popové hvězdy Lady Gaga.

Na desce je též píseň Jaye Hawkinse I Put a Spell on You, kterou později proslavila Nina Simone.

Natalia Mateo se v rozhovorech hlásí k umělcům, kteří „zpívají jinak“. Cení si prý Björk nebo Gretchen Parlatové, případně pěvců vyjadřujících se ve vlastním jazyce – konkrétně Němky Simin Tanderové, jež letos účinkovala na nahrávce vydané prestižní značkou ECM či Thea Bleckmanna, který minulý měsíc vystoupil na pražském festivalu Vs. Interpretation.

Německou hudební cenu Echo, kterou zpěvačka převezme ve čtvrtek, udílí Svaz německých nahrávacích společností.

Mateo je laureátkou ocenění pro nejlepšího zahraničního nováčka. V této kategorii cenu Echo v minulosti obdrželi Lana del Rey, Caro Emeraldová, skupina Hurts nebo Lady Gaga.