Hudební ceny Grammy, které se letos v Los Angeles předávaly po devětapadesáté, měly na konci večera dva vítěze. Tím prvním se stal David Bowie, jehož album Blackstar, vydané jen pár dní před hudebníkovou smrtí loni v lednu, získalo pět cen. Ačkoliv deska měla celosvětově dobré recenze a kritici si kromě odvahy, s níž se Bowie loučil se životem, všímali také řady odkazů k vlastní hudební minulosti, řada lidí přisuzovala úspěch alba právě Bowieho smrti.

Druhým vítězem se pak stala osmadvacetiletá zpěvačka Adele. Proměnila všech pět nominací včetně té za album a píseň roku. S deskou 25, kde je i singl Hello, na plné čáře porazila favorizovanou Beyoncé.

Byla to výhra nečekaná. O sedm let starší Beyoncé, s devíti nominacemi největší favoritka večera, za své konceptuální striktní a feministické album Lemonade sklízela ty nejlepší reakce. Beyoncé na desce povzbuzuje zejména černošské dívky k životu podle jejich představ a britský Guardian vyzdvihoval vervu, s jakou se zpěvačka pouští do ženských témat, i dokonalost vizuální formy desky, již doprovodil stejnojmenný klipový film. Hudební magazín Pitchfork si zase všímal netradičních samplů, přizvaných hostů a inovativního pohrávání si se žánry, což podle něj z Beyoncé dělá hvězdu "postpopu". Všichni dohromady pak kvitovali otevřenost, s níž Beyoncé na desce zpívá o nevěře svého manžela, rapera Jay-Z.

Málokdo by si proto před nedělním ceremoniálem tipnul, že ve světle všeobecného zklamání z prezidentského vítězství Donalda Trumpa a jeho problematického vztahu k ženám a imigrantům si letošní Grammy podmaní nekonfliktní Pětadvacítka: deska, která hudebně ani textově neriskuje, neuhýbá z klasické písňové formy a na níž Adele ve snaze vyrovnat se s minulostí stárne nejmíň o dvacet let.

Těžko říct, co se porotě při rozhodování o "nejlepších" albech honilo hlavou. Snad je jí boj Beyoncé příliš vzdálený, až moc politický a v kontextu každodenních starostí neuchopitelný − na rozdíl od vztahových výpovědí Adele, sympatické "holky od vedle", jejímž emocím v singlu Hello nebo When We Were Young porozumí i ten nejobyčejnější televizní divák.

Tycho v Praze

V pražské MeetFactory ve středu 15. února zahraje americký ambientní hudebník Tycho, který byl s deskou Epoch nominovaný na Grammy v kategorii nejlepší taneční a elektronické album. Grammy nakonec získal australský downtempový producent Flume za album Skin.

Úspěch jako by zaskočil i samotnou Adele, která se během slavnostního večera Beyoncé několikrát omluvila a prohlásila, že večer měl patřit jí.

Letošní předávání neskončilo neslavně jen pro Beyoncé, ale také pro zpěvačku Rihannu. Její na mainstreamové poměry alternativní a docela odvážné album Anti mělo osm nominací, neproměnilo však žádnou.

Vzkaz stejný jako pro Beyoncé: Grammy si žádného experimentování nad rámec popových pravidel cenit nehodlá.

Rihanna se nicméně na ceremoniál dostavila, na rozdíl od Kanyeho Westa, favorizovaného rapera a Trumpova velkého odpůrce Drakea − který z devíti nominací proměnil jen dvě za píseň Hotline Bling, zato esemeskou poblahopřál objevu roku, třiadvacetiletému Chance the Rapperovi − či R&B hudebníka Franka Oceana. Ten se, podobně jako řada herců před loňskými Oscary, nechal slyšet, že porota Grammy nadržuje bílým interpretům. Fanoušky i kritikou ceněné loňské album Blonde proto do soutěže ani nepřihlásil.

Ať už je to s preferencemi porotců Grammy jakkoliv, soutěž letos propásla dobrou příležitost zapojit se spolu s Beyoncé do diskuse na důležitá společenská témata, která zpěvaččina "Limonáda" otevírá. A alespoň trochu si vylepšit reputaci.