Nová opera amerického minimalistického skladatele Philipa Glasse se jmenuje Proces a vznikla adaptací stejnojmenného románu Franze Kafky. Ta opera začíná valčíkem – a pro hrdinu Josefa K. je to rovnou tanec se smrtí. 

Nejnovější z takzvaných Glassových “kapesních oper”, určených pro menší ansámbly, měla v sobotu světovou premiéru v divadle Linbury Studio Theatre, které se nachází v podzemních prostorách Královského operního domu v Londýně.

V inscenaci, pod níž je podepsán tým Hudebního divadla ve Walesu, účinkuje celkem osm všestranných pěvců včetně britského barytonisty Johnnyho Herforda. Ten coby představitel K. i dalších četných rolí po celou dobu takřka nesleze z pódia. Hudební doprovod pak obstarává 12 instrumentalistů, konkrétně v londýnské inscenaci jde o ty samé hráče, které Glass před lety využil již při adaptaci Kafkovy povídky V kárném táboře.

Program k opeře upozorňuje, že když Kafka přesně před jedním stoletím z Procesu prvně četl na veřejnosti, všichni se prý “smíchy popadali za břicho”. To zčásti platí i o opeře, kterou zahajuje vstup dvou vetřelců v dlouhých kabátech, čímsi připomínající Keystoneské strážníky z dávných němých grotesek. Hlídači Franz a Willem ale přijeli, aby bankéře K. zatkli – a vzápětí mu snědli snídani.

To publikum na premiéře přijalo se smíchem, stejně jako pozdější výstupy žen, které “nemohou odolat, když je někdo obžalovaný”. 

Kafkův román vznikl dlouho předtím, než západní země začaly vydávat podezřelé z terorismu a než se na Guantanámu ocitli vězni, ale tento kontext jako by k inscenaci patřil, tvrdí agentura Reuters. Takřka v každé scéně s K. včetně jeho zatčení si z hrdiny někdo utahuje, od právníků až po kolegy. Neustále je také sledován na záznamech připomínající bezpečnostní kamery. 

Podobně jako v Glassových větších operách Einstein na pláži či Achnaton i pod touto inscenací celou dobu pulzuje rytmus. Ten před sebou uspokojivě žene jinak na slova skoupé libreto Christophera Hamptona. A stejně tak typicky pro Glasse v této opeře naopak chybí pěvecké role, do nichž by účinkující mohli vložit více emocí. Hudba v operním Procesu tak ubíhá až strojově, což se však k osudu K., odpočítávajícího poslední dny života, hodí. Výraznější výjimkou je pouze árie Kněze, kterou ke konci opery přednese anglický basbaryton Nicholas Folwell.

O tom, že chystá operu dle Kafkova Procesu, Philip Glass hovořil poprvé vloni na Ostravských dnech nové hudby. Na tiskové konferenci tehdy i řekl, že se již setkal s představiteli pražského Divadla Archa. Právě tam chtěl novou operu uvést.