Nastupující šéfdirigent portugalského orchestru Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música Baldur Brönnimann, jenž zároveň působí jako hostující dirigent BBC Symphony Orchestra, zveřejnil seznam deseti věcí, které by podle něj mohly zatraktivnit koncerty klasické hudby mladšímu publiku.

Brönnimann konkrétně navrhuje, aby diváci směli tleskat mezi větami, při koncertech používat mobilní telefony v tichém režimu nebo si dovnitř do sálu brát pití. Orchestry by podle dirigenta také měly ladit v zákulisí, aby divákům před začátkem koncertu nezkazily překvapení ze všech barev zvuků, které jsou schopny zahrát.

Dirigent dále tvrdí, že by se nemusely tisknout kompletní programy koncertu, aby se publikum mohlo těšit na neočekávanou skladbu. Stejně tak doporučuje, aby umělci během vystoupení hovořili k publiku, nehráli zásadně jen v oblecích či aby diváci, kteří na vystoupení přijdou například s malým dítětem, směli uprostřed vystoupení odejít.

K tomu Brönnimann tvrdí, že by se koncertní sály měly naučit využívat moderních technologií, například přenášet obraz na projekční obrazovky či nabídnout divákům bonusový materiál ke stažení do tabletů a mobilních přístrojů. Orchestry by také měly na každém koncertu zařadit alespoň jedno současné dílo.

Brönnimann svůj seznam zveřejnil v reakci na říjnové výroky kytaristy Radiohead a nadšence do klasické hudby Jonnyho Greenwooda, který v BBC řekl, že koncerty klasické hudby nejsou pro diváky příliš přitažlivé. “Přijdete, dostanete číslo sedačky, a to je vše. Je to příliš formální,” tvrdí Greenwood, kterému rovněž vadí, že orchestry “dva roky dopředu vědí, co budou mít na programu”.

Greenwood to prohlásil před svým vystoupením v manchesterské Albert Hall, kde měl společně se sólisty London Contemporary Orchestra na programu Bacha, Purcella, Iannise Xenakise a skladby ze soundtracků, které sám složil.

“Snažíme se hrát klasickou hudbu v trochu příjemnější atmosféře, než je zvykem. Lidé stojí, při koncertě je tma a vzadu bar,” popsal Greenwood, který své vystoupení zorganizoval společně s undergroundovou platformou pro klasickou hudbou Boiler Room. Ta dnes ve více než padesáti zemích světa pořádá neformální koncerty klasické i soudobé hudby v neobvyklých místech.

Kytarista Radiohead v rozhovoru také citoval z jednoho Mozartova dopisu, v němž se skladatel rozplývá nad tím, jak se jeho skladba divákům líbila natolik, že začali tleskat po několika prvních taktech skladby. “Tehdy mohli diváci dát najevo své vzrušení. Tento zvyk jsme ale vytlačili a místo toho dnes vážnou hudbu uvádíme v naprostém tichu,” dodal.