Skladba Mládí v podání komorního souboru Janáček Ensemble v pátek na brněnské Nové radnici zahájila čtvrté festivalové bienále Janáček Brno. To potrvá devět dnů a opět se bude snažit upozornit na spojení slavného skladatele a jednoho města, podobně jako to například Bayreuth dělá s Wagnerem či Salcburk s Mozartem. O vstupenky na festival, jenž kromě koncertů a sedmi operních představení nabídky i workshopy a lektorské přednášky, je mimořádný zájem, dokonce to vypadá, že letošní ročník festivalu bude komerčně zatím nejúspěšnější, jak uvedl ředitel pořádajícího Národního divadla Brno Martin Glaser.

Při slavnostním zahájení zazněla také slova Milana Kundery, podle kterého se Leoš Janáček celý život potýkal s nepochopením, které stále částečně přetrvává. Spisovatel Kundera žije v Paříži, a tak jeho zdravici adresovanou festivalu přečetl dosluhující primátor Roman Onderka. Už ve čtvrtek v Brně také začala mezinárodní konference Opera Europa, jejíž pořadatelství město získalo právě díky Janáčkovu výročí a festivalu. Na konferenci se dostalo přes dvě stě intendantů divadel z celého světa.

Na páteční večer zařadili pořadatelé přehlídky operu Věc Makropulos v novém nastudování dirigenta Marka Ivanoviče a režiséra Davida Radoka. Ten se k opeře vrátil poprvé od roku 2001. „Je to opera o relativitě hodnot a času. Člověk v životě dělá spoustu věcí, o kterých si myslí, že mají smysl a hodnotu. A když postupně stárne, tak zjišťuje, že ji ztrácejí, a přicházejí jiné, které pokládá za hodnotné. Ty začnou svou hodnotu také ztrácet, a o tom je Věc Makropulos,“ vysvětlil Radok v rozhovoru pro server Mestohudby.cz. Upozornil také, že hlavní postava Emilie Marty v opeře netradičně neprochází vůbec žádným vývojem.

V sobotu zahraje v klubu Sono kalifornský Kronos Quartet. Program, jehož vrcholem je skladba Different Trains od Steva Reicha, skladatele, jenž na nedávném pražském koncertě přiznal inspiraci Janáčkem, bude sledovat vyprodaný sál.

Operní soubor ze Štýrského Hradce zavítá do Brna v neděli s inscenací Její pastorkyně, stejnou operu uvedou i umělci z Chorvatského národního divadla v Záhřebu. Dvě různá provedení mohou milovníci Janáčka srovnat také u opery Příhody lišky Bystroušky. Inscenaci režiséra Ondřeje Havelky přiveze pražské Národní divadlo, nové nastudování připravili studenti Janáčkovy akademie múzických umění. Festivalu se účastní například také Filharmonie Brno, Graffovo kvarteto či Národní divadlo moravskoslezské.

Ital Alessandro Bosetti složil u příležitosti Janáčkova jubilea skladbu pro hlas a elektroniku nazvanou Zápisníky. Uvede ji 24. listopadu ve vile Tugendhat. Inspirovaly jej Janáčkovy sešity se zápisky takzvaných nápěvků mluvy, kterou slyšel kolem sebe. "Každý tento nápěvek, zapsaný někdy mezi lety 1904 až 1928, je vlastně jakousi zvukovou fotografií pomíjivé situace," uvedl Bosetti.

Festival 29. listopadu slavnostně zakončí Glagolská mše v sále Stadionu v Kounicově ulici, kde měla v roce 1927 světovou premiéru. "Dílo zazní v autentické, premiérové verzi, s původními varhanami, a jako při premiéře budou účinkovat orchestr brněnského Národního divadla a sbor Beseda brněnská," napsal dramaturg Jiří Zahrádka. Mezi pěvecké sólisty se zařadí Magdalena Kožená.