Na první pohled se zdá, že klavíristé Murray Perahia a Sa Chen, kteří letos samostatně vystoupí na Pražském jaru, mnoho společného nemají. Osmašedesátiletý Perahia měl už dávno renomé, když se Sa Chen, dnes pětatřicetiletá, narodila. Zatímco Perahia studoval v Americe u slavných klavíristů Horowitze či Serkina, Sa Chen s matkou cestovala po Číně za lekcemi klavíru.

Přesto se spojnice najdou. Jednu nabízí Mezinárodní klavírní soutěž v Leedsu, kde na sebe Perahia roku 1972 upozornil, když ji jako vůbec první Američan v historii vyhrál. Sa Chen se do Leedsu dostala až roku 1996 a skončila na čtvrtém místě, to jí ale pomohlo k následným úspěchům na Chopinově mezinárodní klavírní soutěži ve Varšavě (opět čtvrté místo) a také ve Van Cliburnově mezinárodní klavírní soutěži (třetí místo).

Perahia a Sa Chen mají společné i to, že budou na Pražském jaru debutovat sólově. Perahia 30. května vystoupí na festivalu již popáté, jenže ve všech předchozích případech hrál s orchestrem Akademie sv. Martina v polích, kde již téměř patnáct let působí jako hlavní hostující dirigent.

Během svých předchozích pražských vystoupeních hrál Perahia převážně Mozarta a Bacha. Tentokrát se rozkročí – na programu bude mít Haydna, Beethovena, Francka i Chopina. Klavírista dbá na seriózní přípravu a vždy prý nejprve uvažuje, jak kompozici správně interpretovat. Včetně takových, které již nahrál.

„Franckovo Preludium, chorál a fugu, které budu hrát v Praze, jsem natočil před lety, a s výsledkem jsem byl už tehdy nespokojený,“ vypráví. „Dnes mi ta nahrávka přijde ještě horší. Doufám, že teď se mi Franckově skladbě konečně podaří vtisknout správný tvar,“ říká Perahia, který se sám označuje za typ hráče, jenž si potřebuje ospravedlnit každou notu. „Často se zarazím a přemýšlím, proč si skladatel v této části díla vybral právě tuto notu.“

2x KONCERT

Sa Chen

19. května, 20 hodin

Dvořákova síň Rudolfina, Pražské jaro

 

Murray Perahia

30. května, 20 hodin

Dvořákova síň Rudolfina, Pražské jaro

Sa Chen do takových detailů nejde. „Důležité je, aby hráč příliš nedával na odiv svoji virtuozitu,“ míní pianistka s tím, že interpret musí hudbu vnímat v širších souvislostech.

Srovnat Perahiu se Sa Chen budou nakonec nejlépe moci posluchači Pražského jara, kde také čínská klavíristka 19. května zahraje Franckovo Preludium, chorál a fugu. Kromě toho pro festival chystá skladby Debussyho, Chopina a Schumanna. „Debussyho Bergamská suita je překrásná, vedle Francka se bude dobře vyjímat. Po přestávce zahraji několik mazurek od Chopina, ty budou intimnější. A závěrečný Schumannův Karneval je drobnokresbami postav, které jsem si opravdu zamilovala,“ popisuje.

Osobně se Sa Chen s Perahiou nepotkají. Perahia se ale do Prahy těší i z jiného důvodu. „Mám tam dobrého přítele – Ivana Moravce,“ říká. „Jako klavírista má krásný zvuk a neuvěřitelnou citlivost v tónu, což velmi obdivuji. A velice si jej vážím jako přítele,“ dodává.