Se sníženým rozpočtem a omezeným programem začal koncem minulého týdne Salcburský festival, často označovaný za nejdůležitější přehlídku klasické hudby na světě. Jak informovala agentura AFP, letos jeho pořadatelé pracují s rozpočtem 60 milionů eur, což je o 8 procent méně než vloni. Zatímco v minulém roce festival uvedl 270 představení, letos je jich 188.

Podle AFP je to důkaz, že dočasní ředitelé festivalu Helga Rablová-Stadlerová a Sven-Eric Bechtolf chtějí zamezit utrácení, které v Salcburku poslední dva roky provozoval Alexander Pereira. Ten post ředitele festivalu opustil vloni, aby se ujal milánské opery La Scala.

Letošní ročník Salcburského festivalu, který by měl podobně jako vloni přivítat až 200 tisíc návštěvníků, poběží do 30. srpna. Jako téma si letos určil nerovnost, neboť chce zdůraznit složité vztahy "mezi pány a poddanými, mocnými a bezmocnými, utlačovateli i protestujícími", jak uvedli ředitelé.

Festival opět zahájilo Haydnovo Stvoření, tedy oratorium pro sóla, sbor a orchestr, které letos dirigoval francouzský rodák Marc Minkowski. Mezi divácky nejatraktivnější večery bude v letošním roce patřit vystoupení čtyřiasedmdesátiletého španělského pěvce Plácida Dominga s ruskou sopranistkou Annou Netrebkovou ve Verdiho Trubadúrovi.

Kromě něj bude mít v Salcburku premiéru nová inscenace Straussova Růžového kavalíra či Mozartova Figarova svatba v podání Vídeňské filharmonie a čtyřiačtyřicetiletého izraelského dirigenta Dana Ettingera. Půjde o poslední z cyklu Mozartových oper, který festival v posledních letech přichystal.

Podle německé agentury DPA je ale nejočekávanější z operních novinek Dobytí Mexika od třiašedesátiletého německého autora Wolfganga Rihma. Opera vypráví o setkání mezi španělským kolonizátorem Hernánem Cortésem a aztéckým králem Montezumou, režíruje ji Němec Peter Konwitschny, dirigovat bude Ingo Metzmacher.

Očekávaná je v Salcburku rovněž adaptace Shakespearovy Komedie omylů v podání významného divadelního režiséra Henryho Masona. V Austrálii působící Brit, jehož v prosinci čeká debut ve Vídeňské státní opeře, měl v Salcburku vloni úspěch se Shakespearovým Snem noci svatojánské.

Právě Shakespearův monolog o tom, že "celý svět je jeviště", parafrázoval spoluzakladatel festivalu Max Reinhard, když před lety prohlásil, že "celé město je jeviště". V tomto duchu také letos Salcburský festival začal malým "festivalem ve festivalu", když na 29 místech po celém městě zdarma nabídl 73 uměleckých vystoupení.

Festival letos uvádí také sólové recitály cellisty Yo-Yo My či francouzského klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda. Přichystal rovněž speciální cyklus koncertů na oslavu 90. výročí nejznámějšího žijícího francouzského skladatele a dirigenta Pierra Bouleze.