Temnou a pesimisticky vyznívající inscenací Wagnerovy opery Tristan a Isolda začaly v sobotu Hudební slavnosti v Bayreuthu, každoročně jedna z nejočekávanějších událostí ve světě opery. Režie pětihodinové inscenace se ujala skladatelova sedmatřicetiletá pravnučka a ředitelka festivalu Katharina Wagnerová. Šlo teprve o její druhou režii na festivalu.

Na zahájení slavností v bavorském Bayreuthu dorazila německá kancléřka Angela Merkelová a také přední osobnosti německého byznysu, politiky či tamní filmové hvězdy, jak referovala agentura Reuters.

Zatímco Wagnerové podle agentury AFP publikum tleskalo, diváci naopak vybučeli na Wagnera specializovaného dirigenta Christiana Thielemanna a německou sopranistku Evelyn Herlitziusovou, která se náročné role Isoldy ujala pouze před čtyřmi týdny.

Na letošní slavnosti v Bayreuthu bylo vytištěno zhruba 60 tisíc vstupenek, z čehož 45 tisíc šlo do prodeje – a zhruba polovina byla dostupná online. Zbylých 15 tisíc vstupenek pořadatelé vyhradili Společnosti přátel festivalu a jeho zaměstnancům, jak upřesnil komerční ředitel přehlídky Heinz-Dieter Sense. Podle něj někteří zájemci na vstupenky do Bayreuthu čekají až čtrnáct roků.

V prvním dějství nové inscenace Tristana a Isoldy se oba hrdinové nacházejí na schodištích podobných dílům nizozemského výtvarníka M. C. Eschera. Tristan jako kapitán lodi unáší irskou princeznu Isoldu svému králi Markovi do britského Cornwallu a oba hrdiny se na na rafinovaně vymyšlených schodištích nemohou setkat.

Ve druhém dějství protagonisté na rozdíl od předlohy ani nemusí vypít elixír lásky, aby se do sebe zamilovali. Žárlivý král Mark je následně zavírá do své mučírny, kde si Tristan s Isoldou představují, jak procházejí vězeňskými zdmi. Tristan je nakonec ubodán a třetí dějství opery líčí jeho agónii a smrt, před níž hrdina ještě jednou spatří Isoldu – ta už ale připomíná jen hologram.

Podle AFP odvedl americký tenorista Stephen Gould intenzivní výkon v roli Tristana, kterého nedávno zpíval i v londýnské Covent Garden, kdežto Herlitziusová svým kouzlem na jevišti vynahrazovala to, co jí chybělo v hlasovém fondu. Například deník Guardian ve své recenzi vyzdvihl výkon dirigenta Thielemanna, o němž naopak nebyl zcela přesvědčen kritik listu New York Times.

Katharina Wagnerová v Bayreuthu režírovala podruhé. V roce 2007 zde uvedla publikum do rozpaků svoji inscenací Mistrů pěvců norimberských, kdy z antagonisty udělala hlavního hrdinu. Něco podobného se stalo i nyní, kdy Wagnerová vylíčila melancholického krále Marka, dotčného Tristanovou zradou, jako surovce a tyrana.

Za éry Kathariny Wagnerové jako by slavnosti v Bayreuthu vyhledávaly kontroverze. Projevilo se to například na angažmá problematického režiséra Franka Castorfa, jehož čtyřdílný Prsten Nibelungův publikum v Bayreuthu před dvěma roky vybučelo. Návštěvníci festivalu patří spíš k těm konzervativnějším, kteří o skandální inscenace Wagnerových děl nestojí, dodává agentura AFP.

Letos se festival kontroverzím pokusil vyhnout. Nedávno například zrušil smlouvu s provokativním umělcem Jonathanem Meesem, který zde měl na příští rok připravit inscenaci Parsifala. Meese minulý týden v Praze zahajoval novou výstavu Národní galerie ve Veletržním paláci.

Letošní ročník Hudebních slavností v Bayreuthu se přesto neobešel bez sporů. K jednomu došlo mezi ruským dirigentem Kirillem Petrenkem, který letos diriguje Prsten Nibelungův, a dirigentem zahajovací inscenace Christianem Thielemannem. Oba letos usilovali o post hudebního ředitele Berlínské filharmonie, jímž byl nakonec jmenován Petrenko.

Thielemann, který pořadatelům slavností v Bayreuthu již několik let radil, se následně stal hudebním ředitelem této přehlídky. Jejich konflikt se konkrétně točil kolem role Isoldy, kterou měla v Bayreuthu původně zpívat Petrenkova přítelkyně Anja Kampeová. Dirigent této inscenace Thielemann o pěvkyni ale prý nebyl přesvědčený, pročež ji čtyři týdny před premiérou nahradil Evelyn Herlitziusovou.

Německý tisk ještě četněji referoval o konliktu mezi ředitelkou festivalu Katharinou Wagnerovou a její nevlastní sestrou Evou Wagnerovou-Pasquierovou. Ta prý měla letos zakázáno se na zkoušky Tristana a Isoldy vůbec přijít podívat, přestože je provozní ředitelkou celého festivalu. Spor zřejmě souvisí i s tím, že v Bayreuthu se bude zanedlouho rozhodovat, zda festival Katherině Wagnerové, která ho vede od roku 2008, prodlouží smlouvu.

Hudební slavnosti v Bayreuthu letos nabízí přes 30 představení sedmi různých oper, poběží do 28. srpna.