Mimořádnou moc zvuku předvedou umělci na Minimaratonu elektronické hudby v Ostravě. Osmihodinová přehlídka se uskuteční dnes v rámci festivalu soudobé hudby Ostravské dny nové hudby a představí díla volné improvizace, dokumentární kompozice i možnosti spojení zvuku a textu.

Hlavním cílem letošního čtvrtého ročníku Minimaratonu je naučit publikum vnímat ryzí hudbu bez pomoci vizuálních projekcí. „Když se člověk na něco dívá, přestává poslouchat. Intenzita jeho vnímání je roztěkaná. Přitom zvuk sám o sobě má moc tvořit mnohem zajímavější obrazy než ty, které nám někdo podsune,“ tvrdí skladatel a jeden z pořadatelů Michal Rataj.

Již tradičně se Minimaraton uskuteční na dvou pódiích, pouze na jednom z nich však tentokrát vystoupí živí hudebníci. Scénu nazvanou Malé akusmonium bude tvořit osm reproduktorů k čistému poslechu vícekanálových kompozic českých i zahraničních skladatelů. A právě tímto pódiem bez hudebníků chtějí pořadatelé demonstrovat moc zvuku.

V Malém akusmoniu zazní například dílo kanadského skladatele Louise Duforta, švédského umělce Ake Hodella, ale i česká premiéra skladby Cesta tam Michala Rataje, kterou vytvořil pro velkou zvukovou instalaci ve vídeňském muzejním areálu MuseumsQuartier.

S reprodukovanými skladbami se budou prolínat živá vystoupení na scéně Live stage. Ty od čtyř hodin odstartují mladí umělci Matouš Hejl a Ian Mikyska s textově hudební performancí nazvanou Havel – hudební esej. Dílo je postavené na slovních úryvcích z Havlových děl, například z básnické sbírky Antikódy, Dopisů Olze i některých esejí. „Je to jistá forma úvahy i osobní reflexe nad rozličnými aspekty Havlovy osobnosti a jeho myšlení,“ říká jeden z autorů Matouš Hejl.

Pro vytvoření kompozice daného žánru pro něj byl Ian Mikyska, který se mimo jiné zabývá zvukovou poezií a improvizací se slovem, ideálním partnerem. „Dílo by se do určité míry dalo přirovnat ke koláži, protože se v něm objevuje široká škála výrazových prostředků. A právě koláž byla Havlovi také blízká, což je určitá paralela,“ dodává Hejl.

FESTIVAL

Minimaraton elektronické hudby

(Probíhá v rámci festivalu Ostravské dny nové hudby) 

22. srpna, začátek v 15.00 hodin

Galerie výtvarného umění v Ostravě

Podle Rataje bude na letošním programu zajímavý kontrast mezi vystupujícími a jejich přístupem k soudobé hudbě. Každý pochází z odlišného tvůrčího prostředí, od akademického světa přes experimentální pop až po volnou improvizaci. „I přes mnohé rozdíly však jejich tvorba vykazuje podobné známky, aniž by o tom sami umělci věděli,“ myslí si Rataj.

Například v sedm hodin večer vystoupí polská skladatelka Martyna Poznanska, která pracuje se zvuky z vnějšího prostředí, především se zvuky měst, a její tvorba je velmi jemná a libozvučná. Hned po ní zahraje kanadsko-britský skladatel, producent a baskytarista Pierre Alexandre Tremblay, který částečně vychází ze studiového popu a skládá dynamická a zvukově velmi výrazná díla.

Ojedinělé bude i vystoupení skladatelky Lenky Morávkové, která představí jedinou českou verzi skleněného nástroje cristal baschet. Jeho klasická verze se skládá z horizontálně seřazených skleněných tyčí, na které se hraje mokrýma rukama. Zvuk se pak dostává ven pomocí plechových rezonátorů. „Můj cristal baschet je trochu odlišný, je orientovaný vertikálně a má tvar závoje. Navíc jako jediný na světě je barevný,“ popisuje Lenka Morávková.

Původní verzi nástroje vytvořili bratři Baschetové, kteří se celý život věnovali výrobě experimentálních nástrojů a zvukových soch. Jejich hlavním cílem bylo vytvářet nástroje tak, aby každý, bez ohledu na hudební znalosti, mohl přijít a vyluzovat zvuky, jen pro čistou radost z hudby.

„Byli pro demokratizaci hudby a proti elitismu a akademismu, proto nástroje ani nikdy neprodávali. Je jich jen pár na světě. Používali je spíše pro edukační účely, terapii, při práci s dětmi i mentálně postiženými,“ vysvětluje Morávková.

V Ostravě ukáže různé možnosti cristal baschetu, od akustického hraní až po použití elektroniky a práce s efekty. Skladatelka navíc po koncertech zve zájemce na pódium, kde si sami mohou vyzkoušet hraní na skleněný nástroj, což plánuje udělat i na ostravském Minimaratonu.