Význam díla a také smutný osud jeho skladatele Pavla Haase v úterý připomene třetí díl cyklu soudobé vážné hudby Krása dneška, který pořádá orchestr PKF – Prague Philharmonia.

Koncert spojený s představením Haasovy tvorby a shrnutím zásadních událostí života tohoto českého skladatele proběhne v pražském Experimentálním prostoru NoD. Jeho součástí bude ukázka dobové nahrávky Haasovy skladby z roku 1944.

Letošní jedenáctý ročník Krásy dneška se zaměřuje na významné české skladatele 20. století, jejichž tvorba je však často opomíjena. Kromě Haase takto cyklus připomene například tvorbu Aloise Háby, Karla Husy či Jana Klusáka.

Úterní večer se zaměří především na díla vrcholného období Pavla Haase a představí celkem tři skladby. První bude komorní Suita pro hoboj a klavír z roku 1935. Poté budou následovat Čtyři písně na slova čínské poezie, které Haas napsal v pevnosti Terezín, kam byl v roce 1941 deportován nacisty kvůli židovskému původu.

"Čtyři písně na slova čínské poezie je skvělé dílo, ve kterém se výrazně promítá Haasova touha a stesk po domově. Moc často se nezpívá a bylo velmi těžké najít správného zpěváka," popisuje dramaturgyně a moderátorka cyklu Hana Dohnálková skladbu, kterou Haas původně zkomponoval pro basového zpěváka Karla Bermana.

Jeho part v NoDu zazpívá barytonista Petr Svoboda, člen komorního sboru Martinů Voices, v doprovodu klavíristy souboru Prague Modern Martina Fily.

V terezínském ghettu Haas zkomponoval také Studii pro smyčcový orchestr, která zde roku 1944 měla premiéru pod vedením významného československého dirigenta a pozdějšího uměleckého ředitele České filharmonie Karla Ančerla.

Koncert

Krása dneška: Pavel Haas

(Pořádá PKF - Prague Philharmonia)

Experimentální prostor NoD, Praha

19. ledna, 19.30 hodin

Studie pro smyčcový orchestr v podání PKF – Prague Philharmonia bude poslední položkou úterního programu. "Studie zazní ve větším obsazení, navíc ji tentokrát nebude řídit dirigent. Místo něj se vedení ujme koncertní mistr a první houslista orchestru Jan Fišer," vysvětluje Dohnálková.

Kromě živé verze skladby v úterý zazní také reprodukce původní nahrávky, pořízené právě během premiéry v terezínském ghettu. Autentický záznam prvního uvedení díla se zachoval jako součást propagandistického filmu s názvem Vůdce daroval Židům město, který měl Terezín zobrazit jako místo, kde Židé spokojeně žijí bez jakéhokoliv strádání.

Asi měsíc po natočení snímku byla většina účinkujících vězňů, včetně Pavla Haase, deportována do Osvětimi a následně zavražděna v plynových komorách.