Nové nastudování Káti Kabanové v režii Roberta Carsena zahájí pátý ročník mezinárodního bienále Janáček Brno.

Na repertoáru Národního divadla Brno zůstane i po přehlídce, a to jako první režie jedenašedesátiletého Kanaďana Carsena v Česku. Festival nabídne také hostující představení Státního divadla Norimberk.

Přehlídka letos potrvá od 7. do 18. října, na programu je 24 produkcí ve 12 sálech. Jednu programovou linii představují operní inscenace, druhá se zaměří na sborovou tvorbu, třetí na žánrové přesahy díla Leoše Janáčka.

Rozpočet přehlídky se pohybuje kolem 25 milionů korun. Jde o dvojnásobný nárůst, jak uvedl ředitel pořádajícího Národního divadla Brno Martin Glaser. Peníze se podle něj projeví na kvalitě festivalu, rozsah zůstává srovnatelný.

Mottem přehlídky je Očekávání, což je název skladby Arnolda Schönberga, která je taktéž na programu. Slovo očekávání dle pořadatelů zároveň vystihuje pocity Evropanů na počátku 20. století i v současnosti. "Stejně jako Janáček a jeho souputníci prožíváme zlomové období dějin a čekáme, kam se naše civilizace bude vyvíjet," uvedl Glaser.

Státní divadlo Norimberk přijede s operou Z mrtvého domu v režii Španěla Calixta Bieita. Opera Göteborg ve spolupráci s brněnským operním domem uvede Schönbergovo Očekávání a Modrovousův hrad od Bély Bartóka v režii uznávaného umělce českého původu Davida Radoka.

Novou ambicí festivalu je představit současnou operní tvorbu v konfrontaci s Janáčkovým dílem. Letos padla volba na operu Ondřeje Adámka Seven Stones from the Tower of Babel.

Další výraznou složkou programu je recitál světoznámého tenoristy Iana Bostridge v doprovodu klavíristy Julia Drakea. Ve sborové linii zazní tvorba Janáčka, jeho současníků i následovníků v podání pěti kvalitních těles, jak upřesnila dramaturgyně přehlídky Patricie Částková.

Žánrové přesahy Janáčkova díla pak naznačí hudebníci jako jazzový klavírní virtuóz Emil Viklický a zpěvačka a houslistka Iva Bittová.