Do italských Benátek v jejich zlaté kulturní éře zavede letos posluchače festival Letní slavnosti staré hudby. Jeho pořadatelé chtějí také ukázat vliv benátské tradice v jiných hudebních kulturách tehdejší Evropy.

Novinkou je program připravovaný ve spolupráci s Centrem pro barokní hudbu ve Versailles. Festival, jenž zvuk historických nástrojů nechává zaznít v prostředí pražských paláců a kostelů, poběží od 11. července do 4. srpna.

"Uvažujeme-li o benátské hudbě, vzpomeneme si nejčastěji na Antonia Vivaldiho, slavné melodie gondoliérů a opery Claudia Monteverdiho. Benátky ovšem nabízely mnohem více než tyto známé klenoty," říká ředitelka festivalu Monika Nováková.

Letošní program proto podle ní bude sondou do méně prozkoumaných oblastí benátského hudebního života a předloží výběr toho nejlepšího, co v Benátkách v době jejich kulturního rozmachu znělo.

Novinkou letošního ročníku je programová linie připravovaná ve spolupráci s Centrem pro barokní hudbu ve Versailles. "Naše poslání je propagace francouzské hudební kultury 17. a 18. století ve Francii a jinde ve světě," řekl umělecký ředitel centra Benoit Dratwicki.

"Téma letošního ročníku, tedy Benátky, na první pohled s Francií moc nesouvisí. Koncem 17. a v 18. století ale byla benátská kultura ve Francii velmi oblíbená, měla punc exotiky," řekl.

Francouzi proto vybrali tři projekty, které znázorňují různé aspekty propojení vlivů italské a francouzské kultury přelomu 17. a 18. století. Bude k nim patřit úvodní koncert na zámku v Troji nazvaný Portrét benátský, věnovaný italským vlivům na dobovou hudební produkci u versailleského dvora.

Druhým vystoupením bude cembalový recitál v Clam-Gallasově paláci, třetím pak barokní opera André Campry Le Carnaval de Venise. Ta zazní ve Španělském sále Pražského hradu v podání souboru Collegium Marianum.

Dramaturgie festivalu dále nabídne houslové koncerty Vivaldiho, skladby G. F. Händela či díla G. Gabrieliho a C. Monteverdiho. Zahrají je španělský ansámbl Vespres d’Arnadí, německý soubor Singer Pur, vystoupí španělská sopranistka María Espadaová či houslistka Cecilia Bernardiniová.

Poprvé se v tuzemsku představí unikátní nástroj viola organista sestrojený podle nákresů ze skicáře renesančního umělce a vynálezce Leonarda da Vinciho.