Pražané jsou zpravidla toho názoru, že pořádat v metropoli během léta koncerty klasické hudby je takřka marné. Opačného názoru je mezinárodní tým umělců, instruktorů a studentů. V pražském Stavovském divadle se nyní chystají zopakovat inscenaci Mozartovy opery Don Giovanni, která minulé léto udělala dojem na tuzemské profesionály i diváky.

“Měli jsme výborné publikum, a zdaleka ho netvořili jen turisté,” vysvětluje dirigent inscenace John Nardolillo. “Navštívila nás spousta Čechů a byli mnohem nadšenější, než jsem čekal. Každý večer končil potleskem vestoje.”

Nardolillo je jedním ze zakladatelů studentského operního festivalu Prague Summer Nights, pod jehož hlavičkou se inscenace připravuje. Přehlídka začíná několikatýdenním intenzivním kurzem pro mladé pěvce i hudebníky a vrcholí recitály, operami či orchestrálními koncerty, do nichž se tito studenti zapojí.

Vloni festival proběhl poprvé. Letos se ho účastní devadesát studentů, lektoři z Národního divadla i Pražské konzervatoře a také hvězdní hudebníci včetně koncertního mistra České filharmonie, houslisty Josefa Špačka, nebo klarinetisty Berlínských filharmoniků Waltera Seyfartha. Oba se představí v roli lektorů.

Mezi ně dále patří Sherrill Milnes, jeden z nejvýznamnějších světových barytonistů, jenž odzpíval přes 650 inscenací v newyorské Metropolitní opeře. A mimo to byl vůbec prvním Američanem, jenž Dona Giovanniho zpíval v pražském Stavovském divadle.

“Těžko hledám slova pro to, jak úžasné je stát na pódiu, po němž se kdysi procházel Mozart,” říká Milnes v narážce na to, že Don Giovanni měl roku 1787 premiéru právě v tomto divadle, tehdy ještě Nosticově. “Pracujeme tu s neuvěřitelně talentovanými lidmi,” dodává Milnes, který se výchově mladých pěvců věnuje už roky.

Festival Prague Summer Nights se zrodil, když americký dirigent a učitel hudby John Nardolillo před pěti lety navštívil Prahu se svoji manželkou, pěvkyní Catherine Clarkeovou. Když celí nadšení přišli do Stavovského divadla, dirigenta napadlo, že by bylo skvělé přivézt do Prahy mladé hudebníky, aby Dona Giovanniho nazkoušeli právě v “Mozartově” divadle.

Nardolillovi trvalo tři roky, než přesvědčil management Národního divadla, že to myslí vážně. Nakonec získal povolení použít nejen budovu, ale také kostýmy náležící Národnímu divadlu a dnes už klasickou scénu tuzemského scénografa Josefa Svobody vytvořenou pro inscenaci Dona Giovanniho z roku 1969.

Následně se dirigent spojil s americkou produkční společností Classical Movements, která se stará o organizaci festivalu.

“Zaměstnanci Stavovského divadla se k nám chovají velmi vstřícně,” tvrdí prezidentka firmy Neeta Helmsová, podle níž si Češi váží toho, jak svědomítě k festivalu přistupují studenti.

Těch se letos na Prague Summer Nights přihlásilo zhruba 300 a šlo o pěvce a hudebníky z 22 zemí. Většinu z nich si Nardolillo vyzkoušel. “Vybrali jsme ty nejlepší,” říká dirigent, podle nějž do Prahy na festival dorazili studenti z konzervatoří a univerzit ve Spojených státech a Velké Británii, ale také z Ruska, Číny, Jižní Koreje, Brazílie nebo Argentiny.

Ten zájem by neměl být překvapivý – na světě existuje spousta pěveckých kurzů, ale málokterý nabízí příležitost zúčastnit se hotové inscenace, což může přijít vhod i zkušeným hudebníkům.

V loňské inscenaci Dona Giovanniho, kterou festival uspořádal, tak například Masetta zpíval barytonista John Holland, jenž pravidelně účinkuje v kanadských operních domech. “Naučil jsem se tolik o nuancích postav a o inscenování,” vypráví a zvlášť si pochvaluje, co ho naučil Sherrill Milnes. “Takové zkušenosti se na obyčejné hodině zpěvu předat nedají.”

Festival Prague Summer Nights pro účastníky rozhodně není nic jako dovolená. “Požadujeme po studentech, aby tvrdě pracovali,” dodává Milnes, jenž ve světě pořádá pěvecké kurzy se svoji manželkou, pěvkyní a režisérkou Marií Zouvesovou.

“Naším krédem je, že nestačí správně zpívat. Ve chvíli, kdy se roli naučíte, jste teprve začali. Pak je nutné začít pracovat na tom, abyste se do postavy skutečně vcítili. V tomto ohledu je Stavovské divadlo nedocenitelné, protože právě tady se postavy zrodily,” dodává.

Aby festival vyšel vstříc zvýšené poptávce, letos se podstatně rozšířil. Program už začátkem týdne odstartoval v Táboře, dva koncerty proběhnou také v Plzni.

Pražská část programu začíná tuto sobotu 25. června pěveckým recitálem v Lichtenštejnském paláci. Dále přehlídka čítá večer komorní hudby 30. června v Rudolfinu, uvedení Pucciniho jednoaktových oper Sestra Angelika a Gianni Schicchi v kostele sv. Šimona a Judy o dva dny dříve nebo tři uvedení Dona Giovanniho ve Stavovském divadle od 7. do 9. července.

“Letos máme ambicióznější program, což pro nás znamená víc práce, ale studenti to ocení,” vysvětluje dirigent Nardolillo. “Když jste ve věku, kdy se hudebně ještě tvarujete, možnost strávit nějaký čas v Evropě s lidmi jako jsou Sherrill Milnes nebo Walter Seyfarth vám může změnit život.”

Minimálně ta možnost stačila, aby se také na letošní ročník znovu přihlásil barytonista Holland – jen tentokrát bude v Donu Giovannim zpívat už náročnější roli Leporella. “Chci se ji naučit, takže proč se neučit od těch nejlepších,” dodává.