Simon Keenlyside
10. 1., Obecní dům, Praha

Simon KeenlysideBritského barytonistu Simona Keenlysidea mohli Češi předloni slyšet v doprovodu PKF – Prague Philharmonia a vloni v říjnu zpíval titulní roli Mozartovy opery Don Giovanni, která se přenášela do kin z newyorské Metropolitní opery. V této inscenaci Keenlyside na jevišti stanul po boku Adama Plachetky. Na lednovém pražském recitálu se pěvec zaměří na hity z broadwayských muzikálů od Kurta Weilla či Irvinga Berlina, které natočil na nedávné album Something’s Gotta Give.

 

Česká filharmonie & Jiří Bělohlávek
11., 12. a 13. 1., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Až Jiřímu Bělohlávkovi roku 2022 vyprší smlouva, bude šéfdirigentem České filharmonie rovných 10 let.Skladba současného polského autora Krzysztofa Pendereckého, která odkazuje k barokní formě, bude tvořit vrchol trojice vystoupení České filharmonie pod taktovkou jejího šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Ten uplynulou neděli prodloužil smlouvu, a první český orchestr tak povede až do roku 2022. Trojice violoncellových partů v Pendereckého skladbě se zhostí Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístek. Kdysi se přihlásili do konkurzu na koncertního mistra violoncell a dnes jsou všichni členy violoncellové skupiny České filharmonie.

 

Lukáš Vondráček
14. 1., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Lukáš Vondráček v posledních týdnech hrál například v Mexiku, na Tchaj-wanu nebo ve švédském Malmö.Mimořádný úspěch vloni zaznamenal klavírista Lukáš Vondráček, když jako první Čech zvítězil v prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu, jež má téměř osmdesátiletou historii. Ocenění, které je v hierarchii soutěží klasické hudby srovnatelné například se získáním olympijské medaile, Vondráčkovi otevírá dveře do světa. Na lednovém recitálu, jejž pořádá orchestr FOK, bude klavírista hrát Mozartovu sonátu, Lisztovu etudu či skladbu Vítězslava Nováka zvanou Vzpomínky.

 

Epos o Gilgamešovi
25., 26. a 27. 1., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Manfred HoneckJedním z vrcholů sezony České filharmonie bude mimořádné uvedení oratoria Epos o Gilgamešovi od Bohuslava Martinů. Tonální dílo, které vychází z anglického překladu novoasyrské verze eposu a jež před třemi roky poloscénicky uvedla Filharmonie Brno, v lednu s Českou filharmonií nastuduje dirigent Manfred Honeck. Učiní tak za přispění špičkových pěvců v čele se dvěma Brity, sopranistkou Lucy Croweovou a tenoristou Andrewem Staplesem. Z Čechů bude zpívat basista Jan Martiník. Filharmonie chce nahrávku Eposu o Gilgamešovi vydat na vinylu.

 

Yusif Eyvazov
30. 1., 6. 2. a 8.2., Národní divadlo, Praha

Yusif EyvazovDráha Yusifa Eyvazova nabrala nový směr, když se tento tenorista z rodného Ázerbájdžánu koncem 90. let přestěhoval do Itálie. Dnes poutá zájem médií mimo jiné partnerstvím s Annou Netrebkovou, dál ale tvrdě pracuje na svých výkonech. Vloni debutoval v petrohradském Mariinském divadle jako Otello a v Pařížské národní opeře zpíval Manrica v Trubadúrovi. V Praze bude třikrát hostovat v roli Andrey Chéniera ve stejnojmenné opeře, kterou momentálně zpívá též v milánské La Scale.

 

Česká filharmonie & Valentina Nafornita
30. 1., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Valentina NafornitaNa novoroční koncert Erste Corporate Banking, tedy brandu České spořitelny pro korporátní bankovnictví, do Česka přijede moldavská sopranistka Valentina Nafornitsa. Doprovodí ji houslistka Josef Špaček a Česká filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Devětadvacetiletá pěvkyně, která před čtyřmi lety vystoupila na plese ve Vídeňské opeře, bude zpívat Gounoda, Mascagniho či Dvořákovu Píseň o měsíčku z Rusalky.

 

Česká filharmonie & Adam Plachetka
8., 9. a 10. 2., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

jarvis_5538e7b6e4b085ec7dc5d8ad.jpegČtyři písně Franze Schuberta, z nichž tu poslední do orchestrální podoby převedl Hector Berlioz, v Praze na třech mimořádných večerech přednese momentálně nejžádanější český operní pěvec, barytonista Adam Plachetka. Českou filharmonii bude dirigovat Jakub Hrůša, jenž je o pouhé čtyři roky starší než Plachetka. V úvodu koncertů Hrůša s orchestrem uvede Mysterium času moderního skladatele Miroslava Kabeláče, vystoupení pak završí Berliozovou Fantastickou symfonií.

 

Petr Kotík x Jan Rychlík
8. 2., Experimentální prostor NoD, Praha

Petr Kotík založil Ostravské dny před čtrnácti lety.Koncertní řada zaměřená na soudobou hudbu Krása dneška patří k nejoceňovanějším projektům tuzemského orchestru PKF – Prague Philharmonia. Dramaturgyně Hana Dohnálková v únoru představí tvorbu současného skladatele a dirigenta Petra Kotíka, známého jako uměleckého ředitele Ostravské bandy a šéfa festivalu Ostravské dny. Kontrast ke Kotíkovým dílům budou tvořit skladby Jana Rychlíka, jenž zemřel v roce 1964.

 

Poprask v opeře
9., 10., 17. a 24. 2., Stavovské divadlo, Praha

Poprask v opeřeSlavnou komedii italského skladatele z 19. století Gaetana Donizettiho zvanou Poprask v opeře nastudují orchestr a sbor Národního divadla pod taktovkou Enrica Dovica, jenž působí střídavě v Itálii a v Německu. Dovica už návštěvníci opery znají, roku 2007 s orchestrem Státní opery absolvoval turné po Japonsku s inscenací La traviaty. Poprask v opeře bude režírovat mim a performer Radim Vizváry, k pohybové spolupráci divadlo přizvalo tanečnici a choreografku Miřenku Čechovou. Premiéry proběhnou 9. a 10. února.

 

Augustin Dumay
13. 2., Lobkovický palác, Praha

Francouzský houslista Augustin Dumay s orchestrem PKF vystoupí 13. února.Houslista Augustin Dumay bude první ze čtyř hvězd nové koncertní řady orchestru PKF – Prague Philharmonia, která se uskuteční v komorním prostředí císařského sálu pražského Lobkovického paláce. Vrcholem večera, při němž PKF povede její šéfdirigent Emmanuel Villaume, bude Koncert pro housle a orchestr německého romantického skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

 

Zneuctění Lukrécie
16., 18. a 22. 2., Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava

CD s Downesovými symfoniemi pokřtili dirigenti Jiří Bělohlávek, Ondřej Vrabec a Radomil Eliška.Komorní operu anglického skladatele Benjamina Brittena, jeho v pořadí druhé dílo z roku 1946 nazvané Zneuctění Lukrécie, v únoru nastuduje Národní divadlo moravskoslezské v režii Jiřího Nekvasila. Taktovky se ujme sedmatřicetiletý hornista Ondřej Vrabec, který momentálně působí jako asistent Jiřího Bělohlávka u České filharmonie a čím dál častěji se prosazuje také jako dirigent. Zneuctění Lukrécie v poslední době uvedl například anglický festival v Glyndebourne či před šesti lety Divadlo na Vídeňce, kde se režie ujal nedávný spolupracovník pražské opery Keith Warner.

 

Aida Garifullina
17. 2., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Aida GarifullinaÁrie a romance skladatelů Rimského-Korsakova, Čajkovského, Dvořáka či Gounoda v únoru do metropole přijede zazpívat ruská sopranistka Aida Garifullina. Vítězka soutěže Operalia, kterou založil Plácido Domingo, na sebe upozornila zejména výkony v Mariinském divadle v Petrohradu a ve Vídeňské státní opeře. Před dvěma roky podepsala smlouvu s nahrávací společností Decca a vloni účinkovala i zpívala v hollywoodském filmu Božská Florence s herci Meryl Streepovou a Hughem Grantem.

 

Bach & Zelenka
16. a 17. 3., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Umělecký vedoucí Collegia 1704 Václav Luks.Spojnice a kontrasty v hudbě skladatelů Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky bude hledat přední tuzemský barokní orchestr Collegium 1704 vedený Václavem Luksem. Během dvou večerů uvede Bachovu kantátu Ich habe genug, Zelenkovy Lamentace a především jeho pozdní skladbu Miserere c moll, v jejímž středu stojí rozsáhlá sopránová árie. Průvodcem obou večerů bude basista Jan Martiník.

 

Piotr Beczala
18. a 20. února, Národní divadlo, Praha

Piotr_Beczala_Heart_s_Delight_-_The_Songs_of_Richard_Tauber.mp4.jpgSlyšet polského tenoristu Piotra Beczalu zpívat prince z Dvořákovy Rusalky už Češi mohli před dvěma roky v přenosu z newyorské Metropolitní opery. Tentýž rok měl také Beczala první recitál v Praze. Nyní oživí inscenaci Rusalky v pražském Národním divadle, kde prince ztělesní na dva únorové večery. Beczala prorazil roku 1996 v curyšské opeře, od té doby vystoupil ve Vídeňské státní opeře, londýnské Covent Garden či v milánské La Scale.

 

Miloslav Kabeláč
20. 2., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

jarvis_5808e8da498e26a5e26164c8.jpegDevět z dvanácti miniatur skladatele Miloslava Kabeláče zvaných Zrcadlení uvede Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Ondreje Lenárda. Orchestr má Kabeláčovo dílo zažité, koncem loňského roku vydal komplet jeho symfonií na značce Supraphon. Stalo se tak teprve třicet sedm let po smrti Kabeláče, jenž byl vedle Bohuslava Martinů patrně největším českým symfonikem 20. století. Kabeláčovy miniatury na koncertu doprovodí Čajkovského Variace na rokokové téma pro violoncello a orchestr a dále výběr z Prokofjevova díla Romeo a Julie.

 

Rusalka
25. 2., přenos do kin 25 českých kin

Kristine OpolaisSedmatřicetiletá lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová se zhostí role Rusalky v přenosu z newyorské Metropolitní opery, jejž budou vysílat také česká kina. Novou inscenaci Rusalky v New Yorku vytvořila dramatička a divadelní režisérka Mary Zimmermanová, dirigovat bude devětašedesátiletý britský sir Mark Elder. Prince zazpívá americký tenorista Brandon Jovanovich, cizí kněžnu švédská sopranistka Katarina Dalaymanová a vodníka se zhostí Eric Owens.

 

Paul Meyer & Stanislav Svoboda
26. 2., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Paul MeyerFrancouzského klarinetistu a dirigenta Paula Meyera již orchestr PKF – Prague Philharmonia do metropole pozval předloni. V únoru spolu s violistou Stanislavem Svobodou uvede Koncert pro violu, klarinet a orchestr německého skladatele z přelomu 19. a 20. století Maxe Brucha. Na programu bude dále suita z Faurého Pelléa a Mélisandy či Sinfonietta moderního skladatele a člena takzvané Pařížské šestky Francise Poulence.

 

Zahájení sezony Orchestru Berg
6. 3., České muzeum hudby, Praha

Orchestr Berg, budoucí stanice metra Petřiny, 5. května 2014Zřejmě nejtrvanlivěji soudobou hudbu v Praze propaguje Orchestr Berg, jenž tradičně zahajuje sezonu v době, kdy se symfonické orchestry naopak chystají na její završení. Na svém prvním letošním koncertu Berg v Českém muzeu hudby uvede díla čtyřiašedesátiletého Dána Hanse Abrahamsena, o rok mladšího Rakušana Georga Friedricha Haase a dánského komponisty Benta Sorensena. Atmosféru večera vytvoří světelný designér Jan Komárek.

 

Hommage à Hieronymus Bosch
20. 3., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Mahlerovu Symfonii tisíců bude v Litomyšli dirigovat třiasedmdesátiletý slovenský rodák Ondrej Lenárd.Osm let po smrti českého skladatele Svatopluka Havelky uvede Symfonický orchestr Českého rozhlasu jeho dvanáctiminutovou orchestrální fantazii Hommage a Hieronymus Bosch. Tu inspiroval bizarní svět obrazů nizozemského renesančního malíře. Orchestr bude řídit jeho šéfdirigent Ondrej Lenárd. V první části večera Francouz Jean-Efflam Bavouzet zahraje Ravelův Koncert pro klavír na levou ruku, ve druhé části zazní Čajkovského symfonie Manfred.

 

Láska na dálku
24. 3., Janáčkovo divadlo, Brno

Kaija SaariahoOperu současné finské skladatelky působící v Paříži Kaiji Saariaho zvanou Láska na dálku před několika týdny přenášela tuzemská kina z newyorské Metropolitní opery. V březnu toto dílo uvede Národní divadlo Brno v nastudování dirigenta Marka Ivanoviče a v režii Jiřího Heřmana. Hudební jazyk opery je v mnohém inspirován středověkou a arabskou hudbou, pomáhá si zvukovými efekty a pěvecký sbor Masarykovy univerzity využije zčásti jako instrumentální složku orchestru.

 

FOK & Pietari Inkinen
28. a 29. 3., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Pietari Inkinen by od příští sezony mohl vést FOK.Griegovou orchestrální suitou Peer Gynt začne Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK tři večery se svým mladým finským šéfdirigentem Pietarim Inkinenem. Jejich hvězdou však bude moskevský houslista Michal Ovrutskij, jenž podobně jako Inkinen studoval u ruského houslisty Zachara Brona. V Praze uvede Bruchovu Skotskou fantazii pro housle a orchestr. Program završí Dvořákova Osmá.

 

Česká filharmonie & Gautier Capuçon
29., 30. a 31. 3., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Gautier CapuçonFrancouzský violoncellista Gautier Capuçon v Praze třikrát po sobě uvede Violoncellový koncert č. 1 francouzského skladatele z přelomu 19. a 20. století Camilla Saint-Saënse. Taktovky nad Českou filharmonií se ujme rovněž Francouz – Stéphane Denève, který začínal jako asistent sira Georga Soltiho a později působil u orchestrů ve Stuttgartu, Bruselu a ve Philadelphii.

 

Žádný člověk
31. 3., 3. a 17. 4., Nová scéna Národního divadla, Praha

Jiří KadeřábekZlínský skladatel Jiří Kadeřábek je jedním z největších talentů soudobé hudby. Pro Operu Národního divadla a komorní soubor Prague Modern nyní složil hudebně-divadelní dílo nazvané Žádný člověk, který vypráví o osudu sochaře Otakara Švece a jeho nechvalně proslulého Stalinova pomníku na pražské Letné. Kadeřábek bude inscenace sám dirigovat, režie se ujala Katharina Schmittová, spojená s progresivním pražským divadlem Studio Hrdinů.

 

Česká filharmonie & Sol Gabetta
12., 13. a 14. 4., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Sol GabettaElgarův Violoncellový koncert, který hráli přední interpreti od Pabla Casalse po Jacqueline du Pré, v Praze přednese vítězka Čajkovského soutěže a jedna z nejvyhledávanějších současných violoncellistek Sol Gabetta. Pětatřicetiletá Argentinka s francouzskými a ruskými kořeny je držitelkou mnoha cen včetně Gramophone Award nebo Echo Klassik. S Českou filharmonií vystoupí pod taktovkou Američana Davida Zinmana.

 

Kadeřábek & Martinů
16. 4., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Jakub Hrůša se příští rok stane šéfdirigentem Bavorské státní filharmonie.Na objednávku orchestru PKF – Prague Philharmonia zkomponoval Jiří Kadeřábek novou skladbu, která bude mít premiéru v dubnu. Doplní ji Koncert pro dvoje housle a orchestr Bohuslava Martinů, v němž se jako sólisté představí Jan Fišer a Jakub Fišer. Večer vyvrcholí Brahmsovou Symfonií č. 2., dirigovat bude Jakub Hrůša.

 

Krakatit
20. a 21. 4., Národní divadlo, Praha

Václav Kašlík: Krakatit.Na motivy sci-fi románu Karla Čapka z roku 1922 stvořil experimentální operu zvanou Krakatit skladatel Václav Kašlík, dnes již nežijící český modernista úzce spojený s pražským Národním divadlem. Na libretu Kašlíkovy opery se podílel filmový režisér Otakar Vávra, jenž Čapkův román dříve sám natočil. Také Kašlík svoji operu Krakatit roku 1961 zfilmoval, v Národním divadle měla premiéru teprve o pět let později. Nyní ji v režii Alice Nellis nastuduje Petr Kofroň.

 

Janovy pašije
6. a 7. 4., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Lars Ulrik MortensenBachovy Janovy pašije na velikonočních koncertech uvede tuzemský barokní orchestr Collegium 1704, jejž toto dílo provází od samých počátků jeho existence. Nejnovější provedení nastuduje jedenašedesátiletý dánský dirigent a cembalista Lars Ulrik Mortensen, který působil v orchestrech London Baroque či Collegium Musicum 90 a v novém tisicíletí získal významnou dánskou hudební cenu Léonie Sonning Music Prize.

 

Pretty Yende
20. 4., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Pretty YendeJedenatřicetiletou jihoafrickou sopranistku Pretty Yende tuzemskému publiku představí koncertní agentura Nachtigall Artists, která do Česka už roky vozí špičku světové operní scény. Pretty Yende před čtyřmi roky debutovala v newyorské Metropolitní opeře jako Adèle po boku Juana Diega Flóreze v inscenaci Rossiniho Hraběte Oryho. V nynější sezoně zpívá Donizettiho Lucii v Pařížské národní opeře, Elvíru v Curychu či Adinu v Bavorské státní opeře v Mnichově.

 

Rudolf Buchbinder
22. 4., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Rudolf Buchbinder (na snímku) se v Grafeneggu zhostil role klavírního interpreta i dirigenta Beethovenových koncertů.Klavírista Rudolf Buchbinder, rodák z Litoměřic, vloni s Vídeňskou filharmonií na festivalu v rakouském Grafeneggu uvedl komplet pěti Beethovenových klavírních koncertů během jediného dne. Buchbinder, jenž je intendantem festivalu v Grafeneggu, letos v dubnu odehraje recitál se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Na programu bude mít tři Beethovenovy sonáty, jejichž existující nahrávky sám vášnivě sbírá a porovnává.

 

Slavomír Hořínka x Svatopluk Havelka
25. 4., Experimentální prostor NoD, Praha

Slavomír HořínkaŠestatřicetiletého skladatele původem z Valašského Meziříčí Slavomíra Hořínku představí další večer z cyklu Krása dneška, jejž pořádá orchestr PKF – Prague Philharmonia. Hořínkovu tvorbu dá dramaturgyně večera do kontrastu s díly již nežijícího komponisty a profesora pražské AMU Svatopluka Havelky, který nápaditě pracoval s aleatorikou či s témbrovými plochami.

 

Mahler
26. a 27. 4., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Jac van SteenMahlerovu Třetí, která vznikla v letech 1893 až 1896 a jejíchž šest vět představuje nejdelší dílo z celé autorovy tvorby, se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK nastuduje nizozemský dirigent Jac van Steen. Naváže tak na již dříve uvedenou Mahlerovu Druhou a Čtvrtou. Provedení Třetí se zúčastní přední mahlerovská mezzosopranistka, rodačka z Nizozemska Christianne Stotijnová.

 

Sedm slov
2. 5, kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha

Sofia GubaidulinaSedm domnělých posledních slov Ježíše Krista před ukřižováním zhudebnila v 80. letech ruská skladatelka tatarského původu Sofia Gubaidulina. Sedmivětné dílo autorky, která nedávno oslavila pětaosmdesáté narozeniny, bude tvořit jeden z vrcholů květnového koncertu Orchestru Berg v kostele sv. Cyrila a Metoděje v pražském Karlině. Na programu bude dále česká premiéra skladby Sequentia populárního estonského autora Arva Pärta z roku 2014 a také světová premiéra nové skladby, kterou pro Berg zkomponuje sedmačtyřicetiletý Robert Hejnar.

 

Filharmonie Brno & Matthew Barley
10., 11. a 12. 5., Besední dům, Brno

Na snímku je britský violoncellista Matthew Barley.Anglického violoncellistu Matthewa Barleyho, jenž nápaditě pracoval třeba s digitálním vrstvením jednotlivých stop svého nástroje, v letošní sezoně jako svého rezidenčního umělce angažovala Filharmonie Brno. Vrchol Barleyova působení u orchestru budou představovat tři květnové večery, během nichž Brit uvede Elgarův Violoncellový koncert e moll. Stane se tak pouhý měsíc poté, co stejnou skladbu s Českou filharmonií v Praze zahraje violoncellistka Sol Gabetta.

 

Vídeňská filharmonie & Daniel Barenboim
12. a 13. 5., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Daniel Barenboim na snímku z minulého týdne, kdy představil Barenboimovu-Saidovu akademii.Slavná Vídeňská filharmonie pod taktovkou Daniela Barenboima zahájí nadcházející ročník festivalu Pražské jaro, kde tradičně zazní Smetanova Má vlast. Netradiční však je péče, kterou Barenboim tomuto dílu věnuje. Už v prosinci Mou vlast uvedl se Staatskapelle Berlin, nyní tutéž skladbu přinesl vídeňskému orchestru, se kterým ji zahraje ve Vídni, Paříži, v Kolíně nad Rýnem a v Mnichově. Teprve následně se orchestr představí na Pražském jaru.

 

Česká filharmonie & Lukáš Vondráček
18. 5., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Lukáš VondráčekKdyž festival Pražské jaro v polovině prosince spustil prodej vstupenek, největší zájem kromě zahajovacích koncertů zaznamenal právě o vystoupení České filharmonie s klavíristou Lukášem Vondráčkem. Tento vítěz prestižní Soutěže královny Alžběty na festivalu vystoupí pod taktovkou Kristjana Järviho coby interpret Rachmaninova Klavírního koncertu č. 4. Večer doplní Labutí píseň současného skladatele Arva Pärta a Straussova velkolepá Sinfonia domestica.

 

Maxim Vengerov
19. 5., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Maxim VengerovDvěma večery na Pražském jaru složí Toronto Symphony Orchestr hold svému někdejšímu dirigentovi Karlu Ančerlovi, jenž do Kanady emigroval po roce 1968. Torontský orchestr pak vedl až do své smrti. Ze dvou vystoupení, které s ansámblem v Praze oddiriguje Peter Oundjian, vyčnívá zejména první večer s houslistou Maximem Vengerovem coby sólistou v Brahmsově Houslovém koncertu D dur. Vengerov se na tuzemská pódia vrací po osmnácti letech s jedním z nejnáročnějších děl houslové literatury.

 

Faustovská kantáta
24. 5., Forum Karlín, Praha

jarvis_58499856498e80b4d8bd9a6e.jpegFilharmonie Brno na festivalu Pražské jaro uvede faustovskou kantátu Alfreda Schnittkeho. Téma ztvárnil jako pašije, kromě představitelů jednotlivých rolí je přítomen i vypravěč a děj komentuje sbor. Ve faustovské kantátě se hlas altistky, zesílený přes mikrofon, vznáší nad orchestrem a zpívá vlezlou popovou melodii, ztělesnění ďábelského principu v hudbě. Koncert bude dirigovat Dennis Russell Davies, v první části zazní také Planety Gustava Holsta, tedy skladatele, který žil v letech 1874 až 1934.

 

ČVUT na Pražském jaru
29. 5., Národní technické muzeum, Praha

Skladatel Jan Trojan.Součástí festivalu Pražské jaro bude letos koncert v dopravní hale Národního technického muzea, na němž zazní díla čtyř současných autorů – Newyorské invence Američana Steva Reicha, Věta bez věty píseckého rodáka Michala Rataje, Bagatellen německého tvůrce Heinera Goebbelse a kompozice Circulation, kterou pro festival napsal Jan Trojan. Ten své dílo rozšíří do všech koutů technického muzea pomocí takzvaných robotizovaných reproduktorů, které se budou pohybovat mezi publikem. Na technické části koncertu Pražské jaro spolupracuje s Institutem intermédií Fakulty elektrotechnické ČVUT.

 

Figarova svatba
29. 5., Stavovské divadlo, Praha

Basbarytonista Adam Plachetka pokřtil v Praze své album Arias.Jedinkrát bude letos v pražském Stavovském divadle Mozartovu Figarovu svatbu zpívat vyhledávaný barytonista Adam Plachetka. Ten má diář nabitý světovými angažmá. Celý leden účinkuje v opeře v Chicagu, v březnu bude ve Vídeňské státní opeře zpívat Mozarta a Rossiniho, později jej čekají vystoupení v Mnichově či v červnu čtyři večery v londýnské Covent Garden. Tam má Plachetka účinkovat v Donizettiho opeře Nápoj lásky.

 

Miroslav Srnka x Milan Slavický
30. 5., Experimentální prostor NoD, Praha

jarvis_56aa24cc498e3d12df285bb6.jpegJedenačtyřicetiletému skladateli Miroslavu Srnkovi se vloni podařilo dostat na naprostou špičku operního světa, když Bavorská státní opera v Mnichově ve světové premiéře uvedla jeho dílo Jižní pól. Srnkovu náročnou operu dirigoval Kirill Petrenko, budoucí šéfdirigent Berlínských filharmoniků. Tvorbu Miroslava Srnky v květnu představí další večer z cyklu PKF – Krása dneška, tentokrát v kontrastu s hudbou již nežijícího autora Milana Slavického.

 

Lawrence Brownlee
30. 5., Dům kultury města Ostrava

Tenorista Lawrence Brownlee, ročník 1972, se zaměřuje na belcantový repertoár.Americký tenorista narozený roku 1972 se zaměřuje na belcantový repertoár. V zaplněné Smetanově síni pražského Obecního domu už zpíval před čtyřmi lety, letos přijede do Ostravy jako host festivalu Janáčkův máj. Árie ze slavných italských oper tu zazpívá pod taktovkou mladého dirigenta Jiřího Rožně, jenž působí u BBC Scottish Symphony Orchestra, a v doprovodu Janáčkovy filharmonie.

 

Orchestre de Paris
31. 5., Smetanova síň Obecního domu, Praha

jarvis_5550e57be4b088b95ae03d34.jpegDalším z vrcholů festivalu Pražské jaro bude oslava padesátého výročí Orchestre de Paris. Ten s dirigentem Thomasem Hengelbrockem začne koncert Ravelovou suitou z baletu a skončí Ravelovou úpravou Musorgského Obrázků z výstavy. Na pozvání Pařížanů do Prahy vůbec poprvé přiletí mezzosopranistka Kate Lindseyová. Znají ji návštěvníci přenosů z newyorské Met, kde zpívala v operách Kouzelná flétna, La clemenza di Tito nebo v Hoffmannových povídkách.

 

Krzysztof Penderecki
2. 6., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Penderecki byl v Praze naposledy před pěti lety na festivalu Pražský podzim.Třiaosmdesátiletého polského skladatele Krzysztofa Pendereckého si většina posluchačů patrně spojí s jeho nečekaným obratem od experimentální hudby zpět k pozdnímu romantismu. Méně už je známa Pendereckého tvorba z posledních let, do níž patří také oratorio Sedm bran jeruzalémských. Autor jej po světové premiéře v 90. letech zpětně označil za svoji sedmou symfonii. Na festivalu Pražské jaro skladbu uvede Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod Pendereckého taktovkou a za účasti Slovenského filharmonického sboru.

 

Lohengrin
8., 10., 14. a 17. 6., Národní divadlo, Praha

Lohengrin.Na romantické opeře Lohengrin pracoval německý skladatel Richard Wagner v roce 1845, kdy mimo jiné navštívil také Mariánské Lázně. Dvacet let poté, co Lohengrina naposledy nastudovalo pražské Národní divadlo, nyní Wagnerovo dílo do Prahy přijíždí režírovat skladatelova pravnučka Katharina Wagnerová. Ta je spolu se svou nevlastní sestrou Evou Wagnerovou-Pasquierovou uměleckou vedoucí a provozní ředitelkou Hudebních slavností v Bayreuthu.

 

Joyce DiDonatová
10. 6., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Jezerní paní, v českých kinech 14. března 2015Americkou mezzosopranistku Joyce DiDonatovou znali Češi dlouho jen z přenosů z newyorské Metropolitní opery, dokud před čtyřmi lety poprvé nevystoupila v Dvořákově síni Rudolfina. Nyní pěvkyně zavítá do Obecního domu v roce, kdy bude zpívat Donnu Elvíru v Mozartově Donu Giovannim, Elenu v Rossiniho opeře Jezerní paní či Romea v Belliniho opeře Montekové a Kapuleti. Kromě toho ztělesní titulní roli americké operní divy Arden Scottové ve světové premiéře opery Jakea Heggieho zvané Great Scott.

 

Německé requiem
11. 6., Smetanova síň Obecního domu, Praha

Emmanuel Villaume bude PKF - Prague Philharmonii poprvé dirigovat v květnu.Německé requiem Johannese Brahmse pro sóla, sbor, varhany a orchestr vzniklo v letech 1865 až 1868, částečně bylo inspirováno smrtí skladatelovy matky. Text je založen na výběru pasáží z Lutherova německého překladu bible. Téměř osmdesátiminutovou Brahmsovu skladbu na závěr své letošní sezony uvede PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma, zpívat bude Český filharmonický sbor Brno.

 

Orchestr Berg v Pragovce
12. 6., Pragovka – Strojírna, Praha

Fausto Romitelli.Díla již nežijícího italského skladatele z 20. století Fausta Romitelliho a současné polské autorky a pěvkyně Agaty Zubel na červnovém koncertu představí tuzemský Orchestr Berg. Ten svá vystoupení inscenuje v netradičních prostorech, v minulosti takto hrál například v rozestavěné stanici pražského metra. Přesné umístění červnového koncertu je stále v jednání, zřejmě by se ale měl odehrát ve strojírně vysočanské Pragovky.

 

Pocta Jarmile Novotné
25. 9, Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Kateřina Kněžíková na Pražském jaru vystoupí 20. května.Operní galavečer v pořadí šestého ročníku festivalu, jenž skládá poctu světově proslulé české sopranistce, budou tvořit árie, které Jarmila Novotná kdysi zpívala. V Dvořákově síni Rudolfina se jejich interpretace ujmou Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Aleš Briscein, Adriana Kohútková a mezzosopranistka Nina Tarandek. Sólisty doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením šéfdirigenta Ondreje Lenárda.

 

Jan Ryant Dřízal
9. 10., Kino 64 U Hradeb, Praha

Jan Ryant Dřízal se narodil roku 1986 v Praze.Mladý český komponista Jan Ryant Dřízal před pár lety vyhrál soutěž pro začínající skladatele, kterou u České filharmonie inicioval Jiří Bělohlávek a jíž předsedal Miroslav Srnka. Letos v říjnu Dřízal představí novou skladbu, kterou napsal na objednávku Orchestru Berg specializujícího se na soudobou hudbu. Uvedena bude ve stále rekonstruovaném prostoru pražského Kina 64 U Hradeb. V české premiéře dále zazní tituly italského autora Oscara Bianchiho a Rakušana Wolfganga Mitterera.

 

Magdalena Kožená
10. 10., Dvořákova síň Rudolfina

jarvis_584ec870498ee80c592e4a53.jpegNejúspěšnější žijící česká operní pěvkyně Magdalena Kožená, která může letos v únoru získat Grammy za nedávnou nahrávku Monteverdiho, v říjnu vystoupí v pražském Rudolfinu za účasti flamenkové hvězdy Antonia Ríose Fernándeze řečeného El Pipo. Hudebního doprovodu se ujme skupina Private Musicke hráče na barokní kytaru Pierra Pitzla. S ním Kožená roku 2010 vydala nahrávku raného italského barokního repertoáru Lettere Amorose na značce Deutsche Grammophon.

 

Juan Diego Flórez
12.10., Dvořákova síň Rudolfina, Praha

Snímky z inscenace Popelky v Metropolitní opeřeJeden z nejzářivějších tenoristů současnosti Juan Diego Flórez přijede do Prahy už potřetí. Poprvé tu byl před čtyřmi roky s klavíristou Vincenzem Scalerou, kdy uvedl písně a árie italských a francouzských mistrů, podruhé před třemi roky se v doprovodu PKF – Prague Philharmonia zaměřil jen na francouzské árie. Letos se Flórez do Prahy opět vrátí s pianistou Scalerou. S ním bude v průběhu roku koncertovat v Moskvě, Valencii, Barceloně či Marseille.

 

Tan Dun & Ondřej Štochl
5. 12., kostel Nejsvětějšího Salvátora, Praha

Tan Dun.V české premiéře Orchestr Berg na závěr sezony uvede skladbu vyhledávaného čínského autora Tan Duna zvanou Circle. Určená je pro „čtyři tria, dirigenta a publikum“ a sám autor ji zamýšlel jako rituál oslavující zvuk, prostor a ticho. Tan Dunovu kompozici tematicky doplní nová prostorová skladba, kterou na objednávku Bergu píše jedenačtyřicetiletý Ondřej Štochl.